Za wadliwe wykonanie z winy pracownika produktów lub usług wynagrodzenie nie przysługuje. Jeżeli wskutek wadliwie wykonanej pracy z winy pracownika nastąpiło obniżenie jakości produktu lub usługi, wynagrodzenie ulega odpowiedniemu zmniejszeniu. Jeżeli wadliwość produktu lub usługi została usunięta przez pracownika, przysługuje mu wynagrodzenie odpowiednie do jakości produktu lub usługi. Z tym że za czas pracy przy usuwaniu wady wynagrodzenie nie przysługuje.
Przykład:
Jeżeli pracownik obsługujący linię produkcyjną, z własnej winy (np. z powodu niedbalstwa), spowoduje, że partia produktu będzie wymagała napraw albo zostanie zniszczona, otrzyma wynagrodzenie odpowiednio zmniejszone. Gdyby możliwe było usunięcie usterek przez samego pracownika, za czas na to poświęcony nie otrzyma on wynagrodzenia.
W praktyce może się jednak pojawić problem, jak należy traktować czas spędzony przez pracownika przy usuwaniu spowodowanej przez niego samego wady, jeżeli miało to miejsce poza normalnymi godzinami pracy. Sąd Apelacyjny w Warszawie, w wyroku z 20 listopada 1997 r. (III APa 63/97) stwierdził, że usuwanie następstw wadliwie wykonanej pracy, usterek nie należy do czasu pracy pracownika. Praca tego rodzaju nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.