Szkolenie BHP – utrzymanie dyscypliny wśród uczestników

Kategoria: Szkolenie BHP
Data: 20-10-2013 r.

Każdy, kto prowadzi szkolenia, wcześniej czy później spotka się z sytuacją, w której uczestnik (lub uczestnicy) zachowuje się niestosownie, utrudnia prowadzenie spotkania, swoją postawą wykracza poza ogólnie przyjęte normy. Warto nauczyć się reagować na nieprzyjemne dla wszystkich sytuacje i wiedzieć, jak postępować z „trudnym przypadkiem".

Gdy „trudne” zachowanie jest tylko sporadycznym przypadkiem, nie należy zbytnio się nim przejmować. Wystarczą upomnienie, zwrócenie uwagi na niestosowne zachowanie, które przeszkadza zarówno prowadzącemu, jak i uczestnikom szkolenia, krótka rozmowa w cztery oczy, np. w czasie przerwy. Jeśli jednak osoba utrudniająca sprawny przebieg zajęć nie reaguje na nasze prośby i rozmowy dyscyplinujące, należy odwołać się do innych metod. Jeżeli trener nie zrobi tego na początku szkolenia, istnieje niebezpieczeństwo, że będzie się ono nasilać, niekorzystnie wpłynie na innych członków grupy, a także na samą atmosferę zajęć.

W kontaktach z ludźmi trzeba pamiętać o zasadzie, że zachowanie wywołuje określoną reakcję. Istnieje wiele rodzajów trudnych zachowań, z jakimi można się spotkać podczas szkolenia. Najczęstsze z nich to: dominacja, nieuwaga, brak zaangażowania, nietolerancja, niestosowny śmiech, nadmierne krytykowanie, wypowiedzi nie na temat, przeszkadzanie, zasypianie. Dlatego dobrze jest pamiętać o wszystkich uczestnikach szkolenia: wyciszać dominatora, uaktywniać nieśmiałych i wycofanych. Trzeba ustalać jasne reguły i nie dopuszczać do ich przekraczania.

Warto przeznaczyć część czasu na grę i zabawę. Należy od czasu do czasu pozwolić uczestnikom na swobodniejsze zachowania. Trener musi być świadom, że szkolenie to też okazja na oderwanie się od codziennych stresów, monotonii, zawrotnego tempa pracy. Część trudnych zachowań jest przewidywalna. Można im zapobiec, nie dopuszczając do ujawnienia się ich najdrastyczniejszych form. Dobrze jest postawić się w sytuacji uczestnika szkolenia i przypomnieć sobie swoje własne doświadczenia.

W sytuacji, gdy znaczna część grupy demonstruje różne, trudne czy wręcz niemożliwe do zaakceptowania zachowania, można przerwać szkolenie. Następnie razem z grupą ocenić przebieg zajęć i zwrócić uwagę na konsekwencje wypływające z dotychczasowego zachowania części grupy. Może razem łatwiej będzie wypracować reguły współpracy, pozwalające na kontynuację spotkania.

Niezależnie od tego, na jakie działanie trener się zdecyduje, powinien rozważyć wszystkie korzyści i konsekwencje swojego wyboru. Nie może działać pod wpływem emocji. Powinien być obiektywny. Dobrze by było, gdyby mógł przedyskutować trudną sytuację z inną osobą. Większość osób biorących udział w szkoleniu jest tam, aby się czegoś nauczyć, oczekuje od prowadzącego pomocy i będzie się starała usunąć wszelkie przeszkody, które mogłyby im przeszkodzić w przyswajaniu wiedzy.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Poznaj skuteczne sposoby zmniejszania ryzyka wypadków przy pracach na wysokości

pobierz

Odpowiedzialność za uchybienia w zakresie szkoleń bhp

pobierz

5 praktycznych przykładów omawiania bezpieczeństwa pożarowego w ramach szkoleń bhp ułatwi Ci przygotowanie szkolenia

pobierz

Ryzyko zawodowe a ergonomia stanowisk pracy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 24366 )
Array ( [docId] => 24366 )