Założeniem szkolenia grupowego w zakresie bhp powinno być umożliwienie każdemu pracownikowi osobistego rozwoju zawodowego. Aby tak się stało muszą być spełnione określone warunki z zastrzeżeniem, że wiele zależy od samego pracownika, np. czy przestrzega zasad bhp.
Do warunków, które musi spełnić pracownik, aby mieć możliwość rozwoju zawodowego należy zaliczyć:
- nawiązywanie i pozostawanie w kontakcie psychicznym z innym pracownikami,
- pozytywne nastawienie,
- chęć zrozumienia innych pracowników i ich problemów zawodowych.
Realizacja warunków następuje głównie przez udzielanie pracownikom w trakcie szkolenia grupowego znaczącego wsparcia ze strony instruktora prowadzącego
szkolenie z zakresu bhp. Wiele trudności, na jakie natrafiają uczestnicy szkoleń grupowych, wynika z małej satysfakcji z rozwiązywania problemów związanych z przestrzeganiem zasad bhp. Trudności te są zazwyczaj związane z:
- zawyżoną lub zaniżoną samooceną co do posiadanej wiedzy i umiejętności,
- różnymi kompleksami,
- postrzeganiem siebie jako ofiary,
- lękiem przed niepowodzeniem i obawami, że inne osoby to zauważą,
- nadmiernym oczekiwaniem na pomoc ze strony instruktorów i organizatorów kursów szkoleniowych.
Dobra
grupa szkoleniowa zapewnia właściwe warunki do osobistego rozwoju każdego jej członka, ale również pomoc w opanowaniu materiału.
Uczestnictwo w grupie szkoleniowej jest efektywnym sposobem pomocy szkolącym się w:
- realizacji ich celów szkoleniowych,
- uczeniu się odpowiedzialności za działania swoje i grupy,
- zdobywaniu i uczeniu się zaufania,
- ocenianiu swojej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do innych członków grupy.
Aktywny udział w szkoleniu grupowym powinien więc:
- zapewniać otrzymanie odpowiedniej ilości informacji i przygotowanie do podejmowania dalszych kroków,
- kształtować poczucie sprawstwa i pomocy,
- wpływać na nabieranie większej pewności siebie przez uczestników szkolenia.
Szkolenie grupowe nie jest procesem, który powinien koncentrować się tylko na przekazie informacji, opanowaniu wiedzy i umiejętności czy ocenianiu sfery emocjonalnej. Szkolenie grupowe powinno być również procesem pośrednim uwzględniającym zarówno:
- fakty,
- procedury,
- zasady,
- normy,
- odczucia (stany emocjonalne) w zakresie właściwym dla osiągnięcia celu szkolenia grupowego przez członków grupy.
Dobrze zaplanowane i przeprowadzone zajęcia szkoleniowe w grupie mogą pomóc przede wszystkim tym uczestnikom, którzy pragną osiągnąć szybciej cel postawiony przez instruktora lub wypracowany przez grupę, niż w pracy indywidualnej.
Aby każdy z uczestników szkolenia grupowego mógł wynieść z uczestnictwa w grupie prawdziwą korzyść należy spełnić następujące warunki:
- Stworzyć przyjemną atmosferę.
- Zapewnić aktywne uczestnictwo w pracy grupy.
- Dostrzegać i akceptować intelektualne oraz emocjonalne aspekty postaw i zachowań,
- Uzyskać wgląd w to, jak działa grupa.
- Zapewnić dużą ilość:
- pomocnych informacji,
- wyjaśniających opisów,
- ćwiczeń,
- okazji zachęcających do dialogu, konfrontacji postaw, wygłaszania opinii, ocen i komentarzy, także ze strony prowadzącego jak i uczestników szkolenia grupowego.
dr Włodzimierz Chojnacki, specjalista z zakresu edukacjiw organizacji i doradztwa zawodowego
Zobacz także: