Analizę stanu bhp w firmie trzeba sporządzać co najmniej raz w roku

Kategoria: Warunki pracy
Data: 27-01-2014 r.

Pracownicy służby bhp zobowiązani są do sporządzenia i przedstawienia pracodawcy okresowej analizy stanu bhp. Powinna ona zawierać propozycję działań mających zapobiegać zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawić warunki pracy.

Analiza stanu bhp powinna być sporządzona co najmniej raz w roku i nie ma żadnych dodatkowych wymagań, aby w zależności od zagrożeń przygotowywać ją częściej. W przypadku wykonywania przez pracowników prac szczególnie niebezpiecznych zalecane jest, aby sporządzać ją częściej.

 
Przepisy co prawda nie precyzują, co analiza ma zawierać, ale prawidłowo przeprowadzona powinna obejmować faktyczny opis stanu bhp w zakładzie oraz zawierać elementy, które umożliwiają pracodawcy ustalenie sposobów zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Oznacza to, że mają tam być zarówno pozytywne, jak i negatywne przykłady rozwiązań organizacji pracy wraz ze wskazaniem wniosków dotyczących poprawy, zmiany oraz dostosowania wykrytych nieprawidłowości do obowiązujących przepisów.

Przykładowo w rocznej analizie stanu bhp umieszcza się:
  • informacje ogólne (nazwa zakładu pracy, adres, NIP, regon),
  • sprawozdanie z wypadkowości przy pracy,
  • badania profilaktyczne pracowników,
  • choroby zawodowe,
  • realizację szkoleń pracowników z bhp,
  • rozliczenie działań na rzecz poprawy warunków pracy (np. dokonano oceny ryzyka zawodowego, opracowano instrukcję stanowiskową bhp, wykonano pomiary elektryczne, wykonano i zamontowano osłony elementów ruchomych i gorących przy wtryskarce),
  • badanie środowiska pracy – pomiary NDS, NDN,
  • kontrole warunków pracy/kontrole wewnętrzne stanu bhp, realizację postanowień nakazanych przez PIP, PIS i itp.,
  • zalecenia/uwagi wynikające z przeprowadzonej analizy stanu bhp,
  • propozycje działań na przyszły rok.

Ważne jest, aby ocena stanu bhp została sporządzona w formie pisemnej i przekazana do zatwierdzenia pracodawcy.

Podstawa prawna: § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 109, poz. 704 ze zm.).

Marta Strupińska


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Poznaj skuteczne sposoby zmniejszania ryzyka wypadków przy pracach na wysokości

pobierz

Odpowiedzialność za uchybienia w zakresie szkoleń bhp

pobierz

5 praktycznych przykładów omawiania bezpieczeństwa pożarowego w ramach szkoleń bhp ułatwi Ci przygotowanie szkolenia

pobierz

Ryzyko zawodowe a ergonomia stanowisk pracy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 33145 )
Array ( [docId] => 33145 )