Pracownicy supermarketów są narażeni na depresję

Kategoria: Warunki pracy
Data: 05-01-2014 r.

Warunki pracy w supermarketach charakteryzują się stosunkowo wysokim wysiłkiem fizycznym i umysłowym. Pracownicy narażeni są na wiele czynników szkodliwych, a przede wszystkim uciążliwych, wpływających niekorzystnie na stan ich zdrowia w tym stany lękowe, czy depresję.

Praca w supermarkecie wymaga wykonywania czynności związanych z transportem, magazynowaniem i sprzedażą towarów w warunkach uciążliwych, a często także szkodliwych, wynikających głównie:

  • z fizycznego środowiska pracy, a zwłaszcza niewłaściwego mikroklimatu miejsca pracy (wilgotność, temperatura, ruch powietrza), nadmiernego promieniowania cieplnego i hałasu oraz niewłaściwego oświetlenia naturalnego i sztucznego,
  • z rodzaju i specyfiki wykonywanej pracy, jak uciążliwa pozycja przy pracy (np. ciągła praca stojąca), nierównomierne obciążenie poszczególnych układów organizmu oraz nadmierny wysiłek fizyczny, powodowany głównie koniecznością wykonywania prac transportowych, przy często jeszcze niedostatecznej ich mechanizacji,
  • ze stresu.

Stres w pracy jest związany z wieloma negatywnymi skutkami zarówno dla pracownika, jak i firmy, w której jest zatrudniony. Niestety supermarkety charakteryzują się niewątpliwie specyfiką środowiska pracy sprzyjającą generowaniu u pracowników stresu.

Główne rodzaje i przyczyny stresu pracowników supermarketów to:

  • stres psychologiczny – występuje wskutek lęku przed wymaganiami przełożonych, które pracownik ocenia jako przerastające swoje możliwości, może go wywoływać na przykład:
    • znaczny pośpiech w sytuacji zwiększonego napływu klientów i pojawiające się wtedy problemy w relacjach z klientami oraz przełożonymi,
    • odpowiedzialność materialna za towary, artykuły handlowe itp.;
  • środowisko pracy jako źródło stresu, na przykład:
    • tłok, ograniczone poczucie prywatności,
    • niewystarczająca przestrzeń niezbędna do pracy,
    • hałas, niewłaściwe oświetlenie, zbyt wysoka lub niska temperatura,
    • bałagan, nieporządek,
    • zanieczyszczenie środowiska pracy,
    • zła organizacja w miejscu pracy;
  • zmęczenie i wyczerpanie – stres jest tu następstwem konieczności długotrwałego wykonywania wytężonej pracy, na przykład:
    • ciągle w pozycji stojącej (pracownicy zatrudnieni przy pilnowaniu towarów oraz doradzaniu i informowaniu klientów),
    • ciągle w pozycji siedzącej i bez możliwości robienia przerw (dotyczy na przykład kasjerów).

Przedłużające się stany stresu mogą prowadzić u pracowników do reakcji nerwicowych, takich jak stany lękowe czy depresja.

Należy uświadamiać pracodawców, że stres doświadczany przez pracowników odbija się ujemnie zarówno na nich, jak i funkcjonowaniu oraz kosztach całej firmy. Jego przejawami są między innymi:

  • zwiększona absencja w pracy i fluktuacja kadr,
  • zmniejszona wydajność i jakość pracy,
  • wzrost wypadków (nadmierny poziom pobudzenia, lęku i zmęczenia fizycznego pracownika zwiększa prawdopodobieństwo błędu, a w konsekwencji wypadku).

Agnieszka Świeboda


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Poznaj skuteczne sposoby zmniejszania ryzyka wypadków przy pracach na wysokości

pobierz

Odpowiedzialność za uchybienia w zakresie szkoleń bhp

pobierz

5 praktycznych przykładów omawiania bezpieczeństwa pożarowego w ramach szkoleń bhp ułatwi Ci przygotowanie szkolenia

pobierz

Ryzyko zawodowe a ergonomia stanowisk pracy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 33132 )
Array ( [docId] => 33132 )