Czym jest bilans przedsiębiorstwa

Kategoria: Finanse w firmie
Autor: Woźniak Wojciech
Data: 25-05-2012 r.

Przedsiębiorca powinien być zaznajomiony z pojęciami związanymi z rachunkowością w firmie. Jednym z takich podstawowych pojęć jest właśnie bilans przedsiębiorstwa. Zobacz czym jest bilans i kiedy należy go sporządzać.

Bilans przedsiębiorstwa

Każde przedsiębiorstwo powinno dokładnie wiedzieć, jak funkcjonuje w danej chwili. Jakie są jego zyski oraz straty i jakie są ich powody. W tym celu stosuje się właśnie bilans przedsiębiorstwa, który pozwala wskazać aktywa i pasywa firmy, dla danego dnia w roku.

Bilans sporządza się według aktualnych w danym dniu danych, na temat kapitału i majątku firmy. Porównując aktualny bilans z poprzednim, przedsiębiorca jest w stanie przeprowadzić analizę finansową firmy. Zazwyczaj sporządza się go pod koniec roku, ponieważ wchodzi w skład sprawozdania finansowego. Może być to zarazem rok kalendarzowy jak następujące po sobie dwanaście miesięcy.

Klasyfikacja

Bilans dzieli się również na okoliczności, w których zostaje sporządzony. Wyróżnić można takie jak:

  • bilans krótkookresowy, sporządza się go, zamykając okres krótszy niż rok. Może być to na przykład koniec kwartału,
  • bilans rozpoczęcia, jest sporządzany podczas rozpoczęcia działalności gospodarczej,
  • bilans likwidacyjny, sporządza się go na początku i w czasie zakończenia okresu likwidacyjnego przedsiębiorstwa,
  • bilans otwarcia, odzwierciedla on nowy okres sprawozdawczy,
  • bilans zamknięcia, zwany też bilansem rocznym, przygotowywany na zamknięcie okresu rozrachunkowego,
  • bilans zbiorczy, przygotowywany przez podmiot nadrzędny, na podstawie własnego oraz bilansów dostarczonych przez podmioty podległe.

Wymogi sporządzania

Bilans, aby był poprawny, musi zostać sporządzony z obowiązującymi wymogami.

Są one następujące:

  • precyzyjnie określony podmiot, dla którego sporządzany jest bilans,
  • określenie jednostki, w której wyrażane są wprowadzane dane,
  • podanie daty oraz dnia bilansowego tj. dnia, w którym sporządzany jest bilans,
  • wprowadzenie nazw i wartości dla grup aktywów oraz pasywów,
  • wykazanie sum ogólnych oraz sum pośrednich dla aktywów i pasywów,
  • na bilansie musi widnieć podpis właściciela przedsiębiorstwa i osoby prowadzącej księgi rachunkowe.


Zobacz także:

Woźniak Wojciech

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 25145 )
Array ( [docId] => 25145 )