Dobra strategia rozwoju spółki jest szansą na przetrwanie kryzysu

Data: 02-10-2013 r.

Na silną pozycję przedsiębiorstwa na rynku składa się zespół czynników. Jest to m.in. odpowiednia komunikacja z klientami oraz z partnerami biznesowymi. Dlatego warto przygotować strategię rozwoju spółki, która wyznaczy klarowne cele możliwe do osiągnięcia.

Czym jest strategia rozwoju spółki i jak wpływa na potencjalne alianse biznesowe

W wielkim skrócie strategia rozwoju spółki jest pozycją, do której firma chce dotrzeć w ramach określonego horyzontu czasowego. Można mówić o „mapie” z celami, które wyznaczają kierunek. Dlatego o strategii rozwoju spółki warto myśleć niezależnie od rozmiaru przedsiębiorstwa. Plan działania, nawet niesformalizowany powinien towarzyszyć nam od samego początku realizowanego projektu. Powinien wskazywać narzędzia organizacyjne, technologiczne i finansowe niezbędne do jego realizacji.

W zależności od tego, czego potrzebuje nasza firma, możemy myśleć o zróżnicowanym wsparciu. Mogą to być partnerzy technologiczni, banki czy inwestorzy. Należy zauważyć, że dla potencjalnego partnera biznesowego cenne jest, kiedy firma jasno komunikuje swoją misję. Niemniej jednak z wyłączeniem spółek publicznych strategię rozwoju należy traktować jako informację poufną.

Jak budować strategię spółki, aby pozyskać finansowanie

W zależności od potrzeb przedsiębiorstwa istnieje możliwość finansowania z bieżących zysków i kredytów. Z doświadczenia jednak wiem, że polskich przedsiębiorców cechuje relatywnie duża awersja do ryzyka i tym samym bardzo ostrożnie korzystają z dłużnych form finansowania. Dlatego alternatywnie warto myśleć o pozyskaniu inwestora, który podnosząc kapitał spółki, zapewni jej dodatkowe środki na rozwój.

Może też kupić część lub całość udziałów od obecnych właścicieli, pozwalając im upłynnić i zdywersyfikować swój majątek. W mojej ocenie, myśląc o strategii finansowania firmy, należy pamiętać o horyzoncie inwestycyjnym i potrzebach udziałowców. Dopiero jeżeli tych potrzeb nie uda się w łatwy sposób pogodzić, należy rozważyć inwestora zewnętrznego.

Jakie są etapy budowania strategii i na czym polega jej efektywne wdrożenie

Zdecydowanie rynek i możliwości firmy powinny definiować jej strategię. To ludzie pracujący w przedsiębiorstwie znają je najlepiej i warto wsłuchać się w ich głos. Częstym błędem mniejszych firm jest to, że próbują robić za dużo rzeczy naraz. Z mojego punktu widzenia jako inwestora na uwagę zasługują specjaliści. Te spółki, które w swoich niszach są w stanie osiągnąć pozycje lidera, to zarazem te, które dzięki specjalizacji są w stanie efektywnie działać.

Ponadto zawsze warto pamiętać, że najlepsza strategia nie jest tworzona od podstaw. Jej zadanie to jedynie uporządkowanie planów i zamiarów firmy przez ułożenie ich w czasie. Tym samym nadaje priorytety i alokuje na ich realizację niezbędne zasoby. Czasami warto usiąść i formalnie spisać nasze założenia, zaplanować ich realizację i stworzyć harmonogram, który będzie nas dyscyplinował. W tej roli świetnie sprawdzają się kamienie milowe znane całej organizacji.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26242 )
Array ( [docId] => 26242 )

Array ( [docId] => 26242 )