Zarządzanie procesami biznesowymi

Autor: Kulik Katarzyna
Data: 28-09-2012 r.

Procesy biznesowe są podstawą działalności każdej firmy. Właściwe zarządzanie procesami biznesowymi ma istotny wpływ na pozycję Twojego przedsiębiorstwa. Na czym polega zarządzanie tego rodzaju procesami i jak robić to właściwie?

Zarządzanie procesami biznesowymi a dojrzałość przedsiębiorstwa

Zarządzanie procesami biznesowymi doceniane jest przez doświadczonych i odpowiedzialnych właścicieli firm. Do samego procesu zarządzania dane przedsiębiorstwo musi w pewnym stopniu dojrzeć. Chociażby dlatego, że istotną rolę odgrywa tu zarząd. Zarówno inicjatywa, jak również zaangażowanie tego działu potwierdza dostateczną dojrzałość konkretnego przedsiębiorstwa.

Zarządzanie procesami biznesowym - korzyści

Wprowadzenie zarządzania procesami biznesowymi w konkretnym przedsiębiorstwie może być bardzo korzystne dla konkretnych firm. Biznesy, które wdrożyły tego rodzaju metody, zauważyły nie tylko poprawę relacji z klientami, ale również usprawnienie ogólnej działalności korporacji.

Prawidłowe zarządzanie procesami biznesowymi pozwala na optymalizację działań korporacji, a co za tym idzie na racjonalne wykorzystanie posiadanych zasobów. Poza tym właściwe dbanie o te procesy pozwala również zadbać o finanse przedsiębiorstwa, co jest niezwykle ważne w czasach gospodarczego kryzysu.

 

Bariery

Aby wprowadzić właściwe zarządzanie procesami biznesowymi, należy pozbyć się określonych barier, które często mogą wystąpić w przedsiębiorstwie. Podstawową przeszkodą jest odrębność poszczególnych departamentów i podleganie różnym członkom zarządu. Jedynie współpraca zarządu i poszczególnych działów przedsiębiorstwa pozwoli na skuteczne wprowadzenie tego modelu zarządzania.

Poza tym rozproszone budżety w korporacji również będą stanowiły barierę. Chociażby dlatego, że zarządzanie procesami biznesowymi to zadanie przedsiębiorstwa jako całości. Podział firmy na odrębne działy czy budżety skutecznie zablokuje pracę zespołową członków korporacji. Istotną kwestią jest również zrozumienie, że zarządzanie procesami biznesowymi dotyczy całego przedsiębiorstwa, a nie jednego działu (np. IT), z czym jest często kojarzone.

Właściwa organizacja procesów biznesowych rzutuje również całościowo na działalność całej firmy. Dopóki nie uświadomią sobie tej kwestii nie tylko pracownicy, ale przede wszystkim członkowie zarządu, wprowadzenie skutecznego zarządzania procesami biznesowymi nie będzie możliwe.


Zobacz także:

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26139 )
Array ( [docId] => 26139 )