Podstawowym obowiązkiem każdego pracownika jest staranne i sumienne wykonywanie swoich obowiązków i stosowanie się do poleceń przełożonego o ile nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę (art. 100 § 1 Kodeksu pracy). W zamian otrzymuje umówione wynagrodzenie.
Obniżenie wynagrodzenia
Jeżeli pracownik nie dochował należytej staranności, jego praca nie powinna być – zgodnie z umową – wynagrodzona. Zgodnie bowiem z art. 82 Kp, za wadliwe wykonanie z winy pracownika produktów lub usług, nie przysługuje mu wynagrodzenie lub ulega odpowiedniemu zmniejszeniu, jeśli jakość produktu lub usługi się pogorszyła. Natomiast, jeśli pracownik usunął wady wykonanego przez siebie towaru lub usługi, przysługuje mu wynagrodzenie odpowiednie do jakości produktu lub usługi po usunięciu wady, ale nie za czas poświęcony na tę pracę.
Nie ma odpowiedzialności zbiorowej
Kodeks pracy nie stosuje odpowiedzialności zbiorowej, dlatego jeśli towar lub usługa jest wynikiem pracy zespołowej i trudno ustalić osobę winną fuszerki, do odpowiedzialności za wadliwie wykonaną pracę nie może być pociągnięty nikt. Tym samym, żadnemu pracownikowi z tego zespołu nie można obniżyć wynagrodzenia.
Zgoda sądu niepotrzebna
Obniżenie lub brak wynagrodzenia za nierzetelną i niesumienną pracę nie wymaga zgody sądu. Nie jest bowiem równoznaczne z potrąceniem wynagrodzenia, o którym mówi art. 87 i 91 Kodeksu pracy.
Choć przepisy nie mówią o tym wprost, warto powiadomić pracownika pisemnie o swojej decyzji dotyczącej obniżenia/wstrzymania wynagrodzenia, w związku z wadliwie wykonaną przez niego pracę. Pismo powinno zawierać powód decyzji, podstawę prawną i wysokość kwoty, o którą wynagrodzenie będzie obniżone lub jaka pracownikowi nie przysługuje. Może to zaoszczędzić pracodawcy wiele nerwów, gdyby pracownik zdecydował się wkroczyć na drogę sądową.
Opracowanie redakcyjne: Honorata Krzyś
źródło.: K. Wrońska-Zblewska, Wadliwa praca – powiadomienie pracownika, że z tego tytułu nie przysługuje mu pensja albo ulega ona obniżeniu
Zobacz także: