Jak szef powinien zarządzać zespołem

Kategoria: HR
Data: 25-12-2012 r.

Najlepsze wyniki osiągają ci szefowie, którzy umiejętnie wykorzystują talenty, wiedzę i zdolności swoich pracowników do osiągnięcia wspólnego celu. Jakimi cechami powinien odznaczać się szef, żeby jego ludzie chcieli grać z nim do jednej bramki

Siła zespołu tkwi w bogactwie różnorodności kompetencji i doświadczenia jego członków. Skuteczni, nowocześni szefowie, nie powinni pchać ludzi przed sobą, ale umieć sprawić, by ci chcieli podążyć za nimi, dzieląc się umiejętnościami.

„Mentalność dostatku”

Wojciech Szewczykowski, ekspert Berndson, wśród 10 uniwersalnych przykazań dla współczesnych szefów, wymienił między innymi szacunek dla innych oraz „mentalność dostatku”, która odzwierciedla następującą zasadę: miarą wartości menedżera są nie tylko jego własne osiągnięcia, ale także jego ludzi. Warto to zapamiętać.

Zdolności interpersonalne

Badacze D. Whetten i K. Cameron, na podstawie przeprowadzonych badań na ponad 400 szefach, wyróżnili dwie najistotniejsze kategorie umiejętności menedżerskich. Są nimi zdolności personalne oraz zdolności interpersonalne.

Te drugie obejmują m.in.:

  • umiejętność podtrzymującego komunikowania się;
  • umiejętność posługiwania się wpływem społecznym i przekazywania swojego autorytetu innym;
  • umiejętność motywowania innych;

umiejętność kierowania konfliktem

Kluczem – miękkie umiejętności

Typologia umiejętności kierowniczych wg klasyków – R. L. Katza i R. L. Kahna, pośród trzech najważniejszych kompetencji dobrych szefów wymienia umiejętności społeczne. Przejawiają się one w:

  • zdolności do współpracy z innymi ludźmi,
  • rozumienia ich,
  • i motywowania.

Jak widać zatem, najwyżej w cenie stoją tzw. umiejętności miękkie, nie mające nic wspólnego z autorytarnym forsowaniem przez szefów własnych poglądów czy rozwiązań.

Jak prowadzić zespół, żeby zwyciężać

Dobry szef w relacjach z podwładnymi powinien dążyć do kształtowania w nich samodzielnego myślenia i odpowiedzialności za własne działania. Odpowiednia partnerska i przyjazna atmosfera wsparcia i zaufania sprawi, że pracownicy sami zechcą przezwyciężać własne słabości, a czując się pewniej, chętniej podejmą nowe wyzwania, wykazując się kreatywnością, innowacyjnością i entuzjazmem. Będzie im się chciało wstać rano do pracy albo zostać po godzinach – dla fajnego szefa.

Szefowie, którzy swoich pracowników traktują indywidualnie, wspierają w codziennej pracy i umiejętnie motywują, a co najistotniejsze – dobro grupy przedkładają ponad własny interes – zyskują ich lojalność, przywiązanie i akceptację. Tacy menedżerowie są zdolni wyjść obronną ręką z niemal każdej gospodarczej zawieruchy.

oprac.: H. K.

źródło: Strategie Biznesu nr 1, Kiepski lider na czele firmy to preludium do jej bankructwa


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 26614 )
Array ( [docId] => 26614 )


Array ( [docId] => 26614 )