Przychodów ze sprzedaży z automatu instytucja kultury nie ewidencjonuje za pomocą kasy fiskalnej. Dostawa produktów (rzeczy) dokonywana przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar, jest zwolniona z obowiązku ewidencji za pomocą kasy fiskalnej (poz. 39 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących). Chociaż ośrodek kultury o nie ma obowiązku stosowania kasy fiskalnej, sprzedaż kawy z automatu musi wprowadzić do ksiąg rachunkowych.
Jak prowadzić ewidencję sprzedaży z urządzeń automatycznych
Wiele instytucji kultury czerpie korzyści z automatów (np. do kawy, napojów), które są ich własnością. Niektóre z nich posiadają kasę fiskalną kasę fiskalną, ale nie są podatnikami VAT. Sprawdźmy, jak ewidencjonować przychód z automatu oraz jak często opróżniać automat z pieniędzy.
Żadne przepisy nie precyzują, w jakiej formie należy prowadzić ewidencję sprzedaży niewymagającej faktury, a taką właśnie jest sprzedaż z automatu kawy, napojów czy też innych towarów.
Do ksiąg rachunkowych zdarzenia wprowadza się na podstawie dokumentów księgowych. A zatem ośrodek kultury powinien stworzyć odpowiedni dokument wewnętrzny. Moim zdaniem, raport z pobrania gotówki z automatu jest wystarczającym dokumentem, o ile posiada wszystkie cechy dowodu księgowego wymienione w art. 21 ust. 1 uor. Jednak może to być inny dokument wewnętrzny sporządzony przez instytucję kultury.
Ważne, aby sposób dokumentowania i ewidencjonowania sprzedaży kawy z automatu ośrodek kultury opisał w swojej polityce rachunkowości.
W księgach rachunkowych na podstawie dowodu wewnętrznego ujmuje się zapis:
- Wn 100 „Kasa”,
- Ma 700 „Sprzedaż produktów” lub 730 „Sprzedaż towarów”.
Co do częstotliwości opróżniania automatu z pieniędzy, to moim zdaniem nie powinno to następować rzadziej niż raz na miesiąc (choćby ze względu na prawidłowe rozliczenie podatku dochodowego – na koniec miesiąca).
- Art. 21 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1047 ze zm.).
- Rozporządzenie ministra finansów z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r. poz. 1382).
- Rozporządzenie ministra finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r. poz. 363).
Zobacz także:
Tagi: ewidencja sprzedaży

Zaloguj się, aby dodać komentarz
Zobacz także
Polecane artykuły
Aktualności
Pomóż dzieciom z Wałbrzycha - wystarczy kliknąć!
Rewolucyjne zmiany w prawie 2017/2018 księgowość i podatki
UWAGA: JPK - zmiany od 1 września 2017 r. oraz wskazówki jak radzić sobie z już obowiązującymi przepisami
Polecamy kancelarię:
-
Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek
ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice
Wyświetl wizytówkę -
THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych
ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa
Wyświetl wizytówkę -
Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak
ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września
Wyświetl wizytówkę -
Kancelaria Adwokacka Adwokat Bartłomiej Trochimiuk
ul. Patriotów 110, I piętro, lok. 116, 04-844 Warszawa
Wyświetl wizytówkę -
Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka
ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź
Wyświetl wizytówkę -
Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś
ul. Słupecka 9/1, Gdynia
Wyświetl wizytówkę -
Kancelaria MERITUM
ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków
Wyświetl wizytówkę -
Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński
Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa
Wyświetl wizytówkę -
Kancelaria Prawa Pracy - Anna Telec
ul. Stanisława Dygata 3 lok. 46, 01-748 Warszawa
Wyświetl wizytówkę -
Accreo
ul. Próżna 7, 00-107 Warszawa
Wyświetl wizytówkę -
Kancelaria Prawna Skarbiec
ul. Maciejki 13, 02-181 Warszawa
Wyświetl wizytówkę