Pracodawca informuje pracownika na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, tzw. informację o warunkach zatrudnienia. W informacji pracodawca nie ma jednak obowiązku podawać konkretnego rozkładu czasu pracy.
Zgodnie z przepisami zawiera się w niej wyłącznie informację o dobowej i tygodniowej normie czasu pracy. Normy te są stałe dla większości pracowników i wynikają z Kodeksu pracy. Czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym co do zasady 4 miesięcy. Normy te obowiązują także pracowników zatrudnionych na niepełnym etacie i taką informację należy zawrzeć w przekazywanym pracownikowi dokumencie.
Rozkład i system czasu pracy to różne pojęcia
Systemy czasu pracy określają przepisy, np. podstawowy system czasu pracy, równoważny, praca w ruchu ciągłym. W podstawowym systemie czasu pracy pracodawca ma obowiązek planować pracę przez nie więcej niż 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. W systemie równoważnym – dobowy wymiar czasu jest przedłużony do 12 godzin (czasem także do 16 lub nawet 24). Nie zmienia to jednak faktu, iż nawet dla tego pracownika norma czasu pracy to cały czas 8 godzin na dobę i 40 godzin w tygodniu (przeciętnie).