W przypadku rozwiązania:
- umowy o pracę na okres próbny,
- umowy o pracę na czas określony lub
- umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy,
pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów.
Nie zawsze można jednak z wydaniem świadectwa pracy przy umowie na czas określony czekać ustawowe 24 miesiące. Wyjątkiem od tej zasady jest żądanie pracownika o wcześniejsze wydanie świadectwa pracy.
Pracownik może bowiem w każdym czasie żądać wydania świadectwa pracy:
- w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej umowy o pracę (na okres próbny, na czas określony lub na czas wykonywania określonej pracy).
Przykład:
Dnia 1 kwietnia 2011 r. strony zawarły umowę o pracę na okres próbny 3 miesięcy. Po zakończeniu tej umowy pracodawca zawarł z pracownikiem umowę o pracę na czas określony 1,5 roku - od 1 lipca 2011 r. do 31 grudnia 2012 r.
Pracownik we wrześniu 2012 r. wystąpił do pracodawcy z żądaniem o wydanie świadectwa pracy potwierdzającego okres zatrudnienia na podstawie umowy na okres próbny. Pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo w terminie 7 dni. Jeśli jednak wydanie świadectw pracy pracownikowi (lub osobie przez niego upoważnionej) w tym terminie nie jest możliwe, pracodawca ma dodatkowe 7 dni na przekazanie świadectwa pocztą lub doręczenie go w inny sposób.
- dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie umowy na czas określony, przypadającego przed zgłoszeniem żądania wydania świadectwa pracy