Prawidłowa pozycja za kierownicą

Autor: Duda Daniel
Data: 16-09-2012 r.

Ustalenie czy dostosowanie ustawień poszczególnych elementów w taki sposób aby reakcja kierowcy w razie wystąpienia sytuacji awaryjnej była jak najkrótsza jest sprawą podstawową a przynajmniej powinna być. Dla wielu osób zdaje się to być sprawą drugorzędną wręcz zbędną.

Ustalenie prawidłowej pozycji za kierownicą

Oczywiście ustalenie prawidłowej pozycji za kierownicą rozpoczynamy od ustawienia odległości fotela. I nie mówmy, że im bliżej tym lepiej – to jest bzdura. Pozycja fotela powinna być ustawiona w ten sposób, aby wciskając pedał sprzęgła czy hamulca do pozycji maksymalnej mieć nogę lekko ugiętą. Nie tak jak się kiedyś mówiło do wyprostowanych nóg.

Następnie jeżeli mamy taką możliwość możemy ustalić wysokość siedziska. Tu faktycznie pozycja wyższa zapewnia nam lepszą widoczność, ale zachowajmy umiar, aby podczas pokonywania dziur czy nierówności nie uderzać głową w dach. Wysokość należy dobrać w taki sposób aby zapewniała ona nam dobrą widoczność wszelkich wskaźników i zegarów oraz nie kolidowała z wysokością kierownicy (ocieranie kolanami o dolną część kierownicy).

Gdy już dobierzemy odpowiednią wysokość przechodzimy do ustalenia pozycji oparcia. Sprawa bardzo prosta, pozycja powinna być tak dobrana aby w czasie trzymania kierownicy w górnej części ręce w łokciach były lekko zgięte, a łopatki przylegały do oparcia. Następnie ustawiamy zagłówki w taki sposób aby górna jego część była na jednym poziomie z wierzchołkiem naszej głowy. Oczywiście nie należy zapominać o odpowiednim ustawieniu lusterek zewnętrznych i lusterka wewnętrznego, tak aby swobodnie „kątem oka” można było na nie patrzeć.

 

Lans czy bezpieczeństwo

Przeważnie młodzi ludzie lekceważą zajmowanie prawidłowej pozycji za kierownicą, jeżdżą w pozycji leżącej – im dalej tym lepiej, praktycznie zaglądając w tylną boczną szybę auta, siedzenie maksymalnie do dołu i do tyłu. I co to daje? Jaki jest tego powód? Często nawet nie sięgają do górnej części kierownicy czy nie potrafią włączyć trzeciego biegu bez oderwania pleców od oparcia. Ale w końcu „szpan” jest ważniejszy od bezpieczeństwa.

Pamiętajmy prawidłowa pozycja za kierownicą w istotny sposób skraca czas reakcji na przykład podczas poślizgu auta i potrzeby wykonania nagłej kontry, czy nawet w czasie zwykłego awaryjnego hamowania gdzieś na skrzyżowaniu.


Zobacz także:

Duda Daniel

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 27333 )
Array ( [docId] => 27333 )