Dacia Duster

Kategoria: Autosegment C
Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 30-06-2012 r.

Dacia Duster to nisko budżetowe auto terenowe, z uwagi na wymiary zaliczane do aut kompaktowych, czyli segmentu C. Z drugiej jednak strony jest to auto typu SUV, cross over, a więc mieszczące się w segmencie I, czyli klasie samochodów terenowych. Produkcja Dacii Duster rozpoczęła się w 2010 roku.

Dacia Duster to najtańsze na rynku nowe auto terenowe. Jego atutem jest niska, zaczynająca się od 39 900 zł cena, podczas gdy małe japońskie SUV-y typu Toyota RAV4, kosztują ok. 120 tys. zł, a więc trzy razy tyle. Nie oznacza to jednak, że Duster jest pełnoprawnym konkurentem ww. Toyoty i innych SUV-ów. Duster dlatego jest tani, że jest sygnowany logo rumuńskiej Dacii, czyli taniej marki Renault. Dustera zbudowano z wykorzystaniem elementów pochodzących z innych modeli Dacii, np. desla rozdzielcza pochodzi z Logana. Silniki Dustera i inne podzespoły, pochodzą z Renault, do którego należy rumuńska Dacia. Mało kto wie, że Dacia Duster ma także wiele elementów wspólnych z Nissanem Qashqaiem, za sprawą ścisłej współpracy Renault i Nissana. Obydwa ww. SUV-y wykorzystują tę samą płytę podłogową.

Zaletami Dacii Duster, oprócz oczywiście niskiej ceny, są dobry układ jezdny i duża ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów. Z zewnątrz Duster w bogatszej wersji za lakierowanymi zderzakami może się nawet podobać. Gorzej po zajęciu miejsca w kabinie, gdzie niektórych mogą razić słabej jakości materiały użyte do wykończenia wnętrza. Użytkownicy Dusterów narzekają na słabe wyciszenie auta oraz nie najlepszą ergonomię. Minusem będzie także duża utrata wartości, wynikająca z niskiego prestiżu marki.

 

Rywalami Dacii Duster z racji wymiarów, są auta kompaktowe, jak: Chevrolet Cruze, Renault Megane, Ford Focus, Opel Astra, VW Golf, Peugeot 308, Citroen C4, Toyota Auris, Honda Civic, Skoda Octavia, Kia Ceed i Hyundai i30. Duster rywalizuje jednak także z cross overami i SUV-ami, jak m.in. Kia Soul, Nissan Qashqai, Suzuki SX4 i Fiat Sedici.

Żeby stać się w Polsce właścicielem nowej Dacii Duster w bazowej odmianie Duster 4x2 z silnikiem benzynowym 1.6 105 KM 16V, trzeba zapłacić 39 900 zł, zaś za wersję Ambiance ECO 2 4x2 z silnikiem wysokoprężnym1.5 90 KM dCi FAP 50 500 zł. Bogatsza odmiana Laureate z silnikiem benzynowym 1.6 105 KM 16V kosztuje 57 800 zł, zaś z mocniejszym dieslem 1.5 107 KM dCi FAP 59 tys. zł.

Ceny używanych Dusterów z 2010 roku, zaczynają się od 24 tys. zł. Jednak bardziej zadbane egzemplarze kosztują tak naprawdę od ok. 30 tys. zł do nawet 43 tys. zł, czyli więcej niż nowa, bazowa odmiana z napędem na przednią oś.

oprac. PM na podstawie: Samar, Autocentrum, Otomoto.pl


Zobacz także:

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27462 )
Array ( [docId] => 27462 )