Jak ustalić częstotliwość treningu biegowego

Kategoria: Bieganie
Autor: Stwora Sylwia
Data: 30-06-2012 r.

Jednym z najczęstszych pytań, które zadają sobie początkujący biegacze jest to, jak ustalić odpowiednią dla siebie częstotliwość treningu biegowego. W dużej mierze zależy to od indywidualnych predyspozycji każdej osoby, które wiążą się zwłaszcza z płcią, wiekiem i poziomem aktywności fizycznej.

Najczęstszy błąd początkującego biegacza

Na początku przygody z bieganiem najczęstszych błędem jest trenowanie w myśl „im więcej, tym lepiej”. Niestety nadgorliwość często przynosi przeciwne efekty do zamierzonych celów. Osoba taka szybko zniechęca się do treningów, przerywa je, potem znowu zaczyna i równie szybko mówi sobie dość. Takie błędne koło może trwać w nieskończoność, a wystarczy wyciągnąć odpowiednie wnioski.

Ustalenie harmonogramu treningów

Przez pierwsze dwa tygodnie spróbuj biegać 3-4 razy w tygodniu od 30 do 45 minut. Biegaj spokojnym tempem tzw. konwersacyjnym, czyli takim, które umożliwia Ci przeprowadzenie rozmowy w trakcie trwania aktywności fizycznej. Po prostu unikaj zadyszki.

Najlepiej rozłóż treningi tak, aby nie odbywały się dzień po dniu. Jeśli po miesiącu stwierdzisz, że biega Ci się swobodnie, możesz zwiększać z każdym kolejnym tygodniem długość treningu na 45 do 60 minut. Jeśli Twój organizm nie buntuje się wobec wprowadzonej zmiany po upływie kolejnych dwóch tygodni, zwiększaj czas biegu oraz pokonywany dystans. Zadbaj o to, aby trening był urozmaicony. Wprowadź zróżnicowane przebieżki.

 

Bieganie według tętna

Obok częstotliwości ważnymi elementami treningu biegowego są objętość, czyli długość dystansu i intensywność. Zachowanie odpowiednich proporcji między tymi czynnikami jest niezwykle ważne dla efektywności biegu.

Stąd warto zainwestować w pulsometr. Zrób próbę polegającą na biegu z różnym stopniem intensywności i obserwuj zachowanie swojego organizmu przy wyznaczonym pulsie maksymalnym na poziomie 60-70 proc. tętna maksymalnego. Możesz też biegać według tempa, podczas którego wartość tętna mieści się w zakresie 90-100% Tmax. Obliczysz je za pomocą np. kalkulatora McMillana.

Częstotliwość treningów w dużej mierze może być zależna od Twojego samopoczucie. Dlatego pamiętaj, nic na siłę.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 28065 )
Array ( [docId] => 28065 )

Array ( [docId] => 28065 )