Wybór i zakup roweru

Kategoria: Rower
Autor: Zieliński Zbigniew
Data: 05-04-2012 r.

Dokonując wyboru roweru należy kierować się przede wszystkim własnymi potrzebami i umiejętnościami jazdy. Co za tym idzie, musisz zdecydować jaka odmiana i klasa roweru Cię interesuje, nie zapominając wszakże o zasobności portfela.

Typ roweru

W pierwszej kolejności należy wybrać odpowiedni typ roweru (znajdziesz je w tekście: Jakie są modele rowerów) a następnie firmę. Wybierz tę, która ma już tradycję na rowerowym rynku i cieszy się uznaniem wśród użytkowników (Author, Cannondale, Giant, GT, Kettler, Marin, Merida, Peugeot, Schwinn, Scott, Specjalized, Trek, Univega, Wheeler).

Osprzęt roweru

Klasę roweru wyznacza najczęściej jego osprzęt. W rowerach renomowanych firm znajdziesz piasty, hamulce, przerzutki itp. takich „liderów” jak Shimano, SR Sun Tour, Campagnolo, Mavic, Sachs. Kolejnym wyznacznikiem klasy roweru są stopy metali i kompozyty wykorzystane w jego konstrukcji. Niestety te wszystkie wyznaczniki podnoszą (i to znacznie) cenę obiektu Twojego pożądania.

Rozpiętość cen dobrego roweru waha się od kilkuset (600-800 zł) do kilku tysięcy złotych, a w przypadku roweru wyczynowego nawet do kilkunastu i więcej. Tani rower (300-400 zł) to często rower jednego sezonu, dlatego warto podnieść poprzeczkę cenową, by mógł służyć długo i niezawodnie. Ponadto tani rower najszybciej zniechęci do jazdy, bowiem ma dużą masę i ciężko się „prowadzi”.

 

Rozmiar roweru

Wybór właściwego egzemplarza to jeszcze nie koniec zakupu. Trzeba jeszcze starannie dobrać właściwy rozmiar pojazdu względem użytkownika. Za duży (lub za mały) rower to jak źle dobrane buty. O wielkości roweru decydują rozmiary ramy mierzone w calach (inch) lub centymetrach (cm). Uznani producenci oferują rowery w czterech, sześciu rozmiarach, a w wersjach modeli wyczynowych nawet dziesięć rozmiarów ramy.

Rowery szosowe i turystyczne mają suport niżej, a więc mniejszy prześwit (od podłoża do suportu), natomiast „górale” z konieczności, a raczej przeznaczenia, mają suport wyżej i tym samym większy prześwit. Dla rowerów górskich większy prześwit to możliwość swobodnego poruszania się w górzystym terenie. Podobnie dla różnych wariantów roweru odnosi się prześwit pomiędzy rurą górną ramy a kroczem rowerzysty. Wielkość tego prześwitu sprawdza się stając okrakiem nad górną ramą roweru. Powinien on wynosić odpowiednio 5-7 cm dla rowerów szosowych i turystycznych, a dla MTB 7-10 cm.

Sprawdź na co zwracać uwagę przy zakupie używanego roweru. Poradę na ten temat znajdziesz tutaj

Zieliński Zbigniew

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 28158 )
Array ( [docId] => 28158 )

Array ( [docId] => 28158 )