Tempo rozwoju psychoruchowego nie jest stałe u wszystkich dzieci. Jest zależne od genów, a także od uwarunkowań środowiskowych. Na te drugie możemy wpływać. Na przykład jeżeli nie damy dziecku swobody od początku owijając go w beciku i kładąc często w kojcu, spowalniamy jego naturalny pęd rozwojowy. Z kolei dając mu nieograniczone pole do popisu stymulujemy jego rozwój.
Raczkowanie jest konsekwencją wcześniej zdobytych umiejętności takich jak obracanie głowy czy przenoszenie ciężaru ciała.
Początkowo dziecko buja się na przedramionach po to, by któregoś dnia ruszyć w świat. Poprzez umiejętność raczkowania niemowlę ćwiczy wszystkie grupy mięśniowe, rozwija równowagę, oraz ćwiczy koordynację. Czworakowanie rozwija nie tylko umiejętności ruchowe, ale także wspomaga rozwój umysłowy dziecka. Poza tym warto zwrócić uwagę, że poprzez raczkowanie dziecko po raz pierwszy udaje się tam gdzie samo chce.