Najważniejsze zapisy umowy zawieranej z wprowadzającym sprzęt elektryczny i elektroniczny

Data: 06-04-2016 r.
Pytanie:

Do zakładu zajmującego się przetwarzaniem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego zgłosił się klient – wprowadzający sprzęt – który chce zawrzeć umowę za odbiór zsse. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, podpisując taką umowę, jakie są jej najważniejsze zapisy?

Odpowiedź:

Wszyscy przedsiębiorcy wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny mają obowiązek zorganizowania i sfinansowania zagospodarowania powstających ze sprzętu odpadów. Obowiązek ten mogą realizować za pośrednictwem organizacji odzysku lub samodzielnie. Jeśli zdecydują się na samodzielne wykonywanie tych obowiązków, muszą zawrzeć umowę z zakładem przetwarzania, który w imieniu i na rzecz wprowadzającego będzie zbierał i przetwarzał odpady oraz uzyskiwał wymagane ustawą poziomy zbierania, odzysku i recyklingu.

Ustawa o zsee nie reguluje zakresu umowy, dlatego przygotowuje się ją w oparciu o Kodeks cywilny. Przepisy ustawy o zsee wskazują natomiast, że prowadzący zakład przetwarzania, który zawarł umowę z wprowadzającym sprzęt, ma obowiązek co najmniej nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych od zbierającego zużyty sprzęt. Ponadto zakład przetwarzania musi wydać wprowadzającemu sprzęt, z którym zawarł umowę, w terminie do 28 lutego każdego roku za poprzedni rok kalendarzowy, zaświadczenia o zużytym sprzęcie. Oczywiście w umowie należy wskazać grupy sprzętu, w zakresie których zakład przetwarzania będzie wykonywał swoje usługi.

Zakład przetwarzania po zawarciu umowy z wprowadzającym sprzęt powinien otrzymywać od niego stosowne wynagrodzenie. Wysokość takiego wynagrodzenia jest ustalana indywidualnie między stronami i będzie zależała od rodzaju świadczonych usług przez zakład przetwarzania oraz od ilości sprzętu, jaką zakład przetwarzania będzie musiał zebrać i przetworzyć dla danego wprowadzającego.

W umowie zawartej pomiędzy wprowadzającym sprzęt a zakładem przetwarzania mogą zostać wskazane również miejsca, w których zakład przetwarzania zbiera zużyty sprzęt i gdzie wprowadzający, lub wskazani przez niego inni przedsiębiorcy, będą mogli przekazać zużyty sprzęt. Zakład przetwarzania może dla wprowadzającego wykonywać również usługę odbioru zużytego sprzętu ze wskazanych miejsc. W takim przypadku powinny w umowie zostać określone warunki wykonania takiej usługi, obejmujące chociażby częstotliwość odbiorów czy koszty logistyki.

Warto również w umowie wskazać, że zebrane przez zakład przetwarzania odpady będą zagospodarowywane zgodnie z przepisami w zakresie ochrony środowiska, w szczególności ustawy o odpadach. Od momentu odbioru lub przyjęcia odpadów zakład przetwarzania będzie ponosił odpowiedzialność w tym zakresie.

Ważne poziomy zbierania

Umowa powinna również określać zobowiązanie zakładu przetwarzania do zapewnienia uzyskania przez wprowadzającego wymaganych przez ustawę minimalnych rocznych poziomów zbierania zużytego sprzętu, które wynoszą:

  • nie mniej niż 40% średniorocznej masy sprzętu wprowadzonego przez wprowadzającego do obrotu,
  • nie mniej niż 50% średniorocznej masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w przypadku źródeł światła.

Od 1 stycznia 2021 r. poziomy te będą wyższe i będą wynosiły nie mniej niż 65% średniorocznej masy sprzętu wprowadzonego do obrotu albo 85% masy zużytego sprzętu wytworzonego na terytorium kraju. Dodatkowo od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r. należy osiągnąć określone poziomy odzysku oraz przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu określonego w załączniku nr 6 do ustawy o zsse.

Można scedować obowiązki sprawozdawcze

Strony umowy mogą zawrzeć również zapisy dotyczące sprawozdawczości i prowadzenia kampanii edukacyjnych. Zakład przetwarzania może sporządzać w imieniu wprowadzającego wymagane sprawozdania, a jeżeli prowadzi kampanie edukacyjne, może również prowadzić je w imieniu danego wprowadzającego. Należy pamiętać, że prowadzący kampanie edukacyjne za pośrednictwem zakładu przetwarzania musi przeznaczyć na nie 0,1% przychodów netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym – to jest kwota minimalna, na jaką powinien otrzymać od zakładu przetwarzania fakturę za wykonaną usługę.

Umowa powinna również określić sposób postępowania w przypadku gdy zakład przetwarzania nie będzie w stanie zapewnić osiągnięcia powyższych poziomów zbierania, odzysku i recyklingu. W takim przypadku wprowadzający będzie musiał uiścić opłatę produktową, którą następnie będzie chciał obciążyć zakład przetwarzania jako usługodawcę.

Emilia Kozakiewicz, absolwentka Międzywydziałowego Studium Ochrony Środowiska SGGW, zajmuje się tematyką gospodarowania odpadami

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 38824 )
Array ( [docId] => 38824 )