Zakupy przez Internet – czy wtedy też można się pozbyć zużytych urządzeń

Data: 01-06-2016 r.

Robiąc zakupy w sklepie stacjonarnym, klient może bezpłatnie oddać sprzedawcy stary sprzęt elektroniczny tego samego rodzaju (np. kupuje nową drukarkę i oddaje starą). Czy prowadząc sklep internetowy, możesz odmówić przyjęcia zużytego sprzętu?

Zgodnie z ustawową definicją, zbierającym zużyty sprzęt może być tylko podmiot, który prowadzi  działalność gospodarczą w zakresie zbierania zużytego sprzętu i ma zezwolenie na ten cel (czyli zajmuje się profesjonalnie działalnością tego typu). A zatem sprzedawcy detaliczni i hurtowi nie mogą zbierać elektroodpadów, mogą jedynie przyjąć od klienta zużyte urządzenia przy okazji zakupu nowego urządzenia tego samego rodzaju.

 

Jeżeli sprzedawca (w omawianym przypadku sklep internetowy) dostarcza klientowi zakupy do domu, musi, na własny koszt, odebrać od niego zużyte urządzenia. Elektroodpady trzeba odebrać z miejsca dostawy, a więc nie tylko z domu kupującego, ale także np. z paczkomatu. Zasada jest jedna – klient może przekazać do sklepu internetowego tylko sprzęt tego samego rodzaju, jaki kupuje.

Prowadzący sklep internetowy musi przyjąć zużyty sprzęt także od klientów, którzy nie zakupili nowego sprzętu, ale tylko wtedy, gdy prowadzi także sklep stacjonarny. Dotyczy to jednak tylko sklepów, których powierzchnia sprzedaży sprzętu gospodarstwa domowego wynosi co najmniej 400 m2. W takich placówkach klienci, bez żadnych opłat, mogą oddać urządzenia, których rozmiar nie przekracza 25 cm.

Sklep internetowy może odmówić przyjęcia zużytego sprzętu, jeżeli produkt jest zanieczyszczony i stwarza zagrożenie dla zdrowia lub życia osób pracowników, którzy go odbierają. Nie wolno mu też zbierać niekompletnego sprzętu, w którym brakuje istotnych części składowych, podzespołów i materiałów eksploatacyjnych, stanowiących część sprzętu (np. lodówka bez agregatu lub komputer bez płyty głównej).

Zapamiętaj!

Informacja o możliwości oddania zużytego sprzętu musi być umieszczona w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży, a w przypadku sprzedaży internetowej – na stronie internetowej. W sklepach stacjonarnych i na stronach internetowych musi też znaleźć się informacja o punktach zbierania zużytego sprzętu.

Emilia Kozakiewicz, absolwentka Międzywydziałowego Studium Ochrony Środowiska SGGW, zajmuje się tematyką gospodarowania odpadami

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39058 )
Array ( [docId] => 39058 )