Nowe autostrady przed niszczeniem chronić będzie prawo unijne

Data: 16-05-2013 r.

Aż 950 mln euro rocznie kosztują obywateli Unii Europejskiej szkody w drogach, spowodowane przez przeładowane ponad dopuszczalne normy pojazdy. Dzieje się tak mimo kontroli, których jest ok. 75 tys. rocznie. Jednak nie dają one znaczącego efektu. Wprowadzenie zmian konstrukcyjnych w ciężarówkach oraz systemów automatycznej kontroli drogowej pozwoli ulżyć i kieszeniom podatników, i środowisku.

Przeładowane ciężarówki są szczególną zmorą dla polskich dróg. Według opinii ekspertów, jeden taki pojazd bardziej niszczy nawierzchnię drogi niż przejazdy kilkunastu tysięcy samochodów osobowych. Jazda autem z nadmierną wagą to także dodatkowa emisja CO2 i innych szkodliwych substancji do środowiska.

Z danych Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) wynika, że ponad 30 proc. ciężarówek poruszających się po polskich drogach jest przeciążonych o 10 – 50 proc. ponad normę.

Elektroniczne listwy ochronią środowisko

Ponieważ tradycyjne kontrole są mało skuteczne, wymyślono system, która ma automatycznie wyłapywać naruszających przepisy dotyczące wagi ładunku. Podstawową rolę odgrywają specjalne listwy wtopione w jezdnię, które pełnią funkcję wagi. Mierzy ona nacisk na drogę osi przejeżdżającego samochodu. Miernik współdziała z kamerą umieszczoną na bramownicy nad jezdnią. Jeśli system wyśle sygnał, że norma została przekroczona, kamera robi zdjęcie tablicy rejestracyjnej i wysyła automatycznie sygnał do patrolu ITD. Przeciążony pojazd zostanie zatrzymany i poddany standardowym procedurom kontrolnym.

Takie systemy już działają na polskich drogach i autostradach. Do 2015 r. ma być ich 300. Montaż i użytkowanie tych urządzeń ułatwia viaToll – system automatycznego poboru opłat.

Ekologiczne zaokrąglenia kabin

Eksperci unijni ustalili, że już tylko sama poprawa aerodynamiki ciężarówek może przynieść ulgę dla środowiska. Bo dzięki zaokrągleniu kształtów kabin, co wkrótce ma wymusić unijne prawo, roczne oszczędności w kosztach paliwa pojazdu przejeżdżającego 100 tys. kilometrów wyniosą 5 tys. euro.

Ponadto poprawi się bezpieczeństwo na drogach. Według szacunków, te zmiany konstrukcyjne uratują życie na europejskich drogach 500 osobom, przede wszystkim pieszym i rowerzystom.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 24507 )
Array ( [docId] => 24507 )