Dodatek motywacyjny dla nauczycieli - katalog zasad jest zamknięty

Kategoria: Płace i finanse
Data: 17-03-2015 r.

Dyrektor szkoły nie może otrzymać od organu prowadzącego kompetencji do samodzielnego określania zasad przyznawania dodatku motywacyjnego dla nauczycieli. Upoważnienie, które zawiera Karta Nauczyciela nakłada na ten organ obowiązek  określenia pełnego katalogu kryteriów.

 Karta Nauczyciela deleguje obowiązek określenia zasad przyznawania dodatków motywacyjnych dla nauczycieli na organ prowadzący szkołę (art. 30 ust. 6 pkt 1 Karta Nauczyciela). Regulamin szczegółowych warunków przyznawania tego dodatku musi wskazywać na pełen katalog kryteriów – nie jest dopuszczalna sytuacja, w której dyrektor szkoły otrzymuje upoważnienie do rozszerzania zakresu zasad bądź sytuacji uprawniających pracowników pedagogicznych do otrzymania dodatku motywacyjnego dla nauczycieli.

Zasady przyznawania dodatków nie mogą przyjąć formy katalogu otwartego

 

Wysokość dodatków dla nauczycieli oraz szczegółowe warunki ich przyznawania określa organ prowadzący – Karta Nauczyciela nie pozwala na to, aby w czynności te ingerował dyrektor szkoły. Norma kompetencyjna z art. 30 ust. 6 ustawy Karta Nauczyciela nie pozwala na ustanowienie zasad przyznawania dodatku motywacyjnego dla nauczycieli w formie katalogu otwartego, który mógłby być uzupełniany o odrębne kryteria przez organ odrębny od gminy (np. przez dyrektora szkoły). Żaden organ poza organem prowadzącym szkołę nie posiada kompetencji do  określania warunków wynagradzania, w tym przyznawania dodatków dla nauczycieli (Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego KN-I.4131.1.135.2014.16).

Dyrektor szkoły określa prawo do otrzymania dodatków dla nauczycieli

Regulamin uchwalony przez organ prowadzący szkołę musi być skonstruowany w taki sposób, aby dyrektor szkoły traktował go jako kompletną i wyłączną podstawę do określenia czy dany nauczyciel posiada prawo do otrzymywania tego składnika wynagrodzenia czy też nie.

Źródło:

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dn. 20 marca 2014 r. (KN-I.4131.1.135.2014.16, Wielk. 2014/1897)

Marta Wysocka, specjalistka w zakresie prawa oświatowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 36737 )
Array ( [docId] => 36737 )