Fiskus coraz rzadziej kwestionuje wydatki na obiad z klientem

Kategoria: CIT
Autor: Piotr Kowalski
Data: 08-11-2014 r.

Fiskus przychylniejszym okiem patrzy na wydatki podatników ponoszone w czasie spotkań z kontrahentami w restauracjach. Koszty kolacji czy obiadu z klientem coraz częściej są kwalifikowane do kosztów podatkowych, zamiast do kosztów reprezentacji. Aby móc zaliczać je do kosztów podatkowych, trzeba przestrzegać kilku istotnych reguł.

Bardzo często spółki, szczególnie te, które prowadzą działalność handlową, przeprowadzają spotkania o charakterze biznesowym, w czasie których prowadzone są negocjacje handlowe, omawiane są warunki rzeczowe i finansowe dostaw i zakupów, indywidualne warunki i udogodnienia transakcji itp. Spotkania takie mogą dotyczyć zarówno kontrahentów krajowych, jak i zagranicznych.  

Spotkania takie, gdy są wielogodzinne bywają prowadzone poza siedzibą firmy, np. w lokalach gastronomicznych lub restauracjach. Jeżeli stroną zapraszającą na poczęstunek w restauracji jest przedsiębiorca, wówczas to on najczęściej ponosi koszty posiłku.

Dotychczas jednak tego rodzaju wydatki były przez organy podatkowe kwalifikowane jako koszty reprezentacji, nawet w sytuacjach, gdy tego rodzaju posiłki serwowane podczas spotkań nie miały charakteru wytworności i były zamawiane z ogólnej karty dań. Zarówno urzędy skarbowe, jak i oficjalna wykładnia Ministra Finansów głosiły, że spotkania podatnika z kontrahentami w restauracji są ukierunkowane na reprezentowanie firmy oraz budowanie jej prestiżu, nawet jeżeli w czasie spotkań omawiane są różnorakie warunki współpracy.

Przełomem w kwestii możliwości zaliczenia wydatków na kolację z kontrahentami do kosztów podatkowych, był wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 czerwca 2013 r. (FSK 702/11), w którym sąd odniósł się do sporu przedsiębiorcy z organami skarbowymi. NSA stwierdził jednoznacznie, że wydatki związane z poczęstunkiem dla klientów, muszą być uznane za koszt uzyskania przychodów. Zdaniem sądu nie ulega wątpliwości, że stworzenie właściwego klimatu dla prowadzonej działalności rodzi skutek w postaci zwiększenia przychodu. Pomiędzy poniesionym wydatkiem polegającym na poczęstunku (zarówno dostarczonym w firmie, jak i poza jej siedzibą), a osiągniętym przychodem zachodzi związek przyczynowy. Jednocześnie wydatki takie jak drobny poczęstunek, napoje (kawa, herbata) oraz obiad lub inny posiłek na koszt zapraszającego, to nic innego jak wydatek mieszczący się w kategorii wydatków wskazanych w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego tylko wydatek na zakup usług gastronomicznych, których jedynym (głównym) celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Od momentu wydania omawianego wyroku NSA zmieniła się także praktyka urzędów skarbowych w ocenie kwestii związanych z kosztami usług gastronomicznych w czasie spotkań biznesowych. Organy fiskusa nie kwestionują już tak często jak przed pamiętnym wyrokiem wydatków ponoszonych w czasie spotkań z kontrahentami. Podatnicy powinni pamiętać, że aby móc zaliczyć wydatki tego rodzaju do kosztów podatkowych i uniknąć zatargów z fiskusem należy starannie, rzetelnie i drobiazgowo opisywać każdą fakturę otrzymaną w restauracji. Warto zamieścić adnotacje o tym, z kim, kiedy i w jakim celu prowadzono rozmowy. Warto także starać się o umiarkowane zamawianie napojów alkoholowych. 

Źródło:

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 czerwca 2013 r. (II FSK 702/11)

Piotr Kowalski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 35990 )
Array ( [docId] => 35990 )