Wydatek na kolację z oprawą muzyczną nie jest kosztem podatkowym

Kategoria: CIT
Autor: Piotr Kowalski
Data: 09-07-2015 r.

Nie wszystkie wydatki związane z promocją można zaliczyć do kosztów podatkowych. Te, które nie stanowią niezbędnego warunku przeprowadzenie spotkań biznesowych podatnik nie wliczy do kosztów. Koszty gadżetów reklamowych lub wynajem sali konferencyjnej już tak.

Kwestie zaliczania wydatków promocyjnych i reprezentacji od lat budzą wiele kontrowersji i sporów między podatnikami a fiskusem. Z tego rodzaju przypadkiem miał do czynienia Wojewódzki Sąd Administracyjny, który zajmował się sprawą spółki, organizującej targi wspólnie z partnerami biznesowymi. Celem przedsięwzięcia było zaprezentowanie każdej ze spółek organizujących mini targi,  produktów oraz oferty dla klientów (produkcja  szkła, opakowań plastikowych oraz usług zdobienia szkła i plastiku).

 

Program obejmował m.in. poczęstunek, kolację w restauracji, w ramach której została zorganizowana na zakończenie targów prezentacja informacji o spółkach organizujących konferencję oraz ich produktach, a także podsumowanie targów. Dodatkowo spółka poniosła też koszty związane z gadżetami reklamowymi (ulotki, banery, zaproszenia, itp.), przejazdy autokarami (m.in. transfer uczestników z i do lotniska oraz pomiędzy zakładami organizatorów mini targów), wynajem sali konferencyjnej, oprawę muzyczną.

Wątpliwości dotyczyły tego, czy firma ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszystkie wydatki poniesione na organizację mini targów. Olsztyński WSA stwierdził, że wydatki dotyczące transportu zaproszonych gości oraz przewidzianych po zakończeniu targów kolacji wraz oprawą muzyczną, a także noclegów  służyły budowaniu relacji z partnerami handlowymi i wywołaniu jak najlepszego wrażenia przy jej reprezentowaniu. W konsekwencji nie stanowią kosztów uzyskania.

Wcześniej jednak organ podatkowy wyraził podobną opinię. Izba skarbowa uznała, że wydatki poniesione na oprawę muzyczną dla zaproszonych gości (oraz ewentualne inne atrakcje towarzyszące, niezwiązane bezpośrednio z akcją promocyjną i prezentacją spółki i jej produktów) nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. W opinii organu podatkowego takie wydatki nie stanowiły  elementu niezbędnego do przeprowadzenia spotkań, czyli przekazywania stosownej informacji na temat spółki i jej oferty produktowej i usługowej.

Do wydatków o charakterze bezpośrednio związanym z organizacją jednodniowych "mini targów" organ zaliczył:

  • wyżywienie (poczęstunek w ramach prezentacji dokonywanej w siedzibie wnioskodawcy - w formie szwedzkiego stołu - kawa, herbata, zimne przekąski);
  • wydatki na gadżety reklamowe - ulotki, banery, zaproszenia,
  • wynajem sali konferencyjnej.

Natomiast wydatki dotyczące transportu zaproszonych gości oraz przewidzianych po zakończeniu targów kolacji wraz oprawą muzyczną, a także noclegów - służyły przede wszystkim budowaniu relacji z partnerami handlowymi i wywołaniu jak najlepszego wrażenia przy jej reprezentowaniu i nie stanowią kosztów uzyskania.

Zdaniem WSA takie wydatki jak kolacja wraz z oprawą muzyczną po jednodniowych targach, czy nocleg dla zaproszonych gości, są wydatkami o charakterze reprezentacyjnym, które są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Źródło:

Wyrok WSA w Olsztynie z 20 maja 2015 r., I SA/Ol 229/15

Piotr Kowalski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37540 )
Array ( [docId] => 37540 )