Akcje promocyjne stały się w ostatnich latach nieodłącznym elementem życia gospodarczego. Dla wielu nabywców fakt objęcia towaru promocją jest jednym z głównych, a nierzadko jedynym kryterium wyboru, którym się kierują przy zakupie tego towaru. Obecnie większość handlowców podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne, a firmy świadczące takie usługi mają coraz większy portfel zleceń.
Promocje stały się także przedmiotem zainteresowania fiskusa, szczególnie wtedy gdy wiążą się z uzyskaniem korzyści materialnej przez adresatów promocji. Działania promocyjne przybierają różne formy i mogą mieć różne skutki podatkowe.
Stworzenie efektywnego systemu promocyjnego wymaga zróżnicowanego podejścia w zależności od rodzaju produktu oraz charakteru rynku i potencjalnych konsumentów. Żeby działania promocyjne były skuteczne, konieczne jest zorganizowanie odpowiedniego systemu informacyjnego oraz odpowiednio silnej motywacji u konsumentów. W handlu towarami konsumpcyjnymi bardzo rozpowszechniona jest aktywizacja sprzedaży polegająca na systemie gratyfikacji w zależności od ilości dokonanych zakupów. W procesie tym mogą uczestniczyć podmioty pośredniczące, jednak adresatem wszystkich działań promocyjnych jest przede wszystkim nabywca.