Nawet najlepszy sprzedawca zapłaci podatek od nagrody

Kategoria: PIT
Data: 24-02-2014 r.

Handlowcy, którzy podejmują działania promocyjne, nie są ostatecznymi beneficjentami towaru, ponieważ nie do nich jest skierowana promocja. Wręczenie bonu dla pośrednika oferującego towary dla klientów spółki nie jest zwolnione z PIT.

Akcje promocyjne stały się w ostatnich latach nieodłącznym elementem życia gospodarczego. Dla wielu nabywców fakt objęcia towaru promocją jest jednym z głównych, a nierzadko jedynym kryterium wyboru, którym się kierują przy zakupie tego towaru. Obecnie większość handlowców podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne, a firmy świadczące takie usługi mają coraz większy portfel zleceń.

 

Promocje stały się także przedmiotem zainteresowania fiskusa, szczególnie wtedy gdy wiążą się z uzyskaniem korzyści materialnej przez adresatów promocji. Działania promocyjne przybierają różne formy i mogą mieć różne skutki podatkowe.

Stworzenie efektywnego systemu promocyjnego wymaga zróżnicowanego podejścia w zależności od rodzaju produktu oraz charakteru rynku i potencjalnych konsumentów. Żeby działania promocyjne były skuteczne, konieczne jest zorganizowanie odpowiedniego systemu informacyjnego oraz odpowiednio silnej motywacji u konsumentów. W handlu towarami konsumpcyjnymi bardzo rozpowszechniona jest aktywizacja sprzedaży polegająca na systemie gratyfikacji w zależności od ilości dokonanych zakupów. W procesie tym mogą uczestniczyć podmioty pośredniczące, jednak adresatem wszystkich działań promocyjnych jest przede wszystkim nabywca.

Ustawodawca, uznając istnienie konieczności podejmowania działań promocyjnych przez przedsiębiorców, przewidział możliwość zwolnienia od podatku korzyści uzyskiwanych przez beneficjenta takich działań. Ważne jest jednak ustalenie, w jakim charakterze poszczególne podmioty biorą udział w promocji, tzn. czy są nabywcami promowanych towarów czy tylko pośrednikami.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 10 stycznia 2014 r. (I SA/Wr 1974/13) uznał, że art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT skierowany jest do klientów, którzy w ramach nabywania towarów i usług otrzymują różne prezenty. Przepis ten nie dotyczy jednak pośredników (handlowców), którzy jedynie oferują towary rzeczywistym klientom.

Szymon Dalc, doradca podatkowy w spółce doradztwa podatkowego Dalc i Ochocki – Doradcy


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 33948 )
Array ( [docId] => 33948 )