Faktura VAT jedynie sporządzona, a nie dokumentująca rzeczywistych zdarzeń gospodarczych oraz nie wprowadzona do obrotu prawnego, nie jest fakturą wystawioną w rozumieniu ustawy o VAT. Nie stanowi ona podstawy do zapłaty podatku w niej wykazanego. W konsekwencji anulowania faktury VAT podatnik nie wykazuje wartości w niej zawartych w deklaracji VAT – wyjaśnił dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach.
Kiedy można anulować fakturę
W przypadku anulowania faktury sprzedawca powinien posiadać w swojej dokumentacji zarówno kopię, jak i oryginał dokumentu sprzedaży. Konieczna jest też adnotacja unieważniającą fakturę, która uniemożliwi powtórne wydanie i wykorzystanie.
Chodziło o sytuację, w której podatnik zawarł umowę ryczałtową na wykonanie roboty budowlanej. Po zakończeniu inwestycji wystawił dodatkową fakturę, ponieważ uznał, że należy mu się wyższe wynagrodzenie (nie przewidziane jednak w umowie). Faktura została wysłana do drugiej strony umowy i natychmiast odesłana - bez księgowania - jako wystawiona błędnie.
Organ podatkowy wyjaśnił, że prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli stwierdza fakt sprzedaży określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.
W wyjątkowych sytuacjach, gdy pomiędzy stronami nie doszło do wykonania usługi lub dostawy towarów, dopuszczalne jest anulowanie faktury.
Sprowadza się to do przekreślenia obu egzemplarzy faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie. Warunkiem koniecznym jest posiadanie obu egzemplarzy (tj. przeznaczonego dla nabywcy i sprzedawcy) faktury oraz nie wprowadzenie ich do obiegu prawnego.
Źródło: Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 16 maja 2014 r., IBPP2/443-112/14/IK
Zobacz także:
Tagi: e-faktury, faktura, refakturowanie, korekta vat
