Realizacja karty podarunkowej skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego

Kategoria: VAT i akcyza
Data: 23-05-2013 r.

Czynnością podlegającą VAT jest realizacja karty podarunkowej. Dopiero to zdarzenie wiąże się, bowiem z nabyciem towaru lub usługi przez klienta płacącego za pomocą takiej karty. Natomiast samo wydanie karty kontrahentowi nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Opodatkowanie sprzedaży kart podarunkowych od dawna sprawiało podatnikom sporo problemów. Nie było wiadomo, czy opodatkować je już w chwili nabycia, czy dopiero przy ich realizacji. Organ podatkowy w interpretacji indywidualnej z 19 marca 2013 r. (nr IPPP2/443-83/13-2/MM) po raz kolejny potwierdził, że w takiej sytuacji nie ma obowiązku opodatkowania VAT otrzymanej z tego tytułu należności.

Organ podatkowy wyjaśnił, że sprzedaży kart klientom nie można utożsamiać z dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT. Zapłata za kartę nie jest związana z nabyciem określonego towaru lub usługi. Karta uprawnia jedynie do nabycia dowolnych towarów lub usług oferowanych przez spółkę w określonym czasie. Pobierana przez podatnika opłata nie jest formą przedpłaty lub zaliczki, ponieważ klienci nabywając kartę wpłacają odpowiednią kwotę nie za z góry ustalony towar (usługę) lub za z góry ustaloną jego ilość. Tym samym wpłata nie podlega VAT w momencie jej otrzymania.

Podatnik nie ma obowiązku opodatkowania kwoty należności (w momencie jej otrzymania) wpłaconej przy zakupie karty podarunkowej. Dzieje się tak dlatego, że zapłata przed dostawą towaru lub wykonaniem usługi nie spełnia definicji przedpłaty. W tym momencie przyszła dostawa nie jest jeszcze określona. Nie jest znany przedmiot sprzedaży, ilość zamówionego towaru, jak też cena towaru lub usługi.

Organ podatkowy stwierdził, że dopiero realizacja karty podarunkowej – czyli fizyczne nabycie towaru lub usługi przez klienta regulującego zapłatę poprzez wręczenie karty podarunkowej, jest czynnością podlegającą VAT, która wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego.

Trzeba pamiętać, że systemowi VAT podlega konsumpcja. Wystąpi ona dopiero wówczas, gdy obdarowany będzie płacił za towar czy usługę za pomocą karty. Dopiero w tym momencie transakcja zostanie zewidencjonowana w kasie fiskalnej i opodatkowana. Zdaniem fiskusa takiemu obowiązkowi nie podlega sama sprzedaż karty podarunkowej, do jej wartości nie powinien zostać doliczony VAT. Dzięki temu cena kart podarunkowych oferowanych klientom również będzie niższa. Ponadto karty podarunkowe są przeważnie ograniczone określonym terminem ważności.

Zdarza się, że realizacja karty przez obdarowanego w ogóle nie dochodzi do skutku. Przedsiębiorcy, zatem zatrzymują otrzymaną wcześniej kwotę pieniężną za wydanie karty – bez konieczności świadczenia usługi lub wydania towaru i tym samym bez konieczności naliczenia VAT. Podobne stanowisko dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zajmował już wcześniej w swoich interpretacjach, m.in. w sprawach o numerach: IPPP3/443-1194/10-3/JF, IPPP1/443-66/12-2/MP oraz IPPP2/443-738/11-4/KG.

Tomasz Wisiecki, departament prawny w Squire Sanders Święcicki Krześniak


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 31383 )
Array ( [docId] => 31383 )