Z pytaniem tym zderzyło się nie tylko wielu prawników, ale również i przedsiębiorcy, w tym agencje reklamowe. Każdy z nas potrafi przywołać z pamięci co najmniej jedną kampanię reklamową, w której użyty został wzór banknotu – czy to reklama banku, proponująca pożyczkę, czy też kupon rabatowy na zajęcia fitness. W tym kontekście wydaje się oczywiste, iż wzory banknotów nie są chronione jako utwory w rozumieniu prawa autorskiego.
Tymczasem odmienny pogląd na tę kwestię prezentuje Narodowy Bank Polski, zgodnie z którym prawo wyłącznej emisji pieniędzy oraz prawo własności znaków pieniężnych stawia NBP wśród twórców wyłącznie upoważnionych do korzystania z utworu, za jaki uznaje wzór każdego banknotu. Stanowisko to uzasadniane jest koniecznością ochrony autorskich praw majątkowych oraz uszanowaniem powagi pieniądza, na której degradację ma – według NBP – mieć wpływ komercyjne wykorzystanie wzorów banknotów.
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie zamieszcza wzorów banknotów w przykładowym wyliczeniu utworów. Definiuje jedynie, iż każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, bez względu na wartość i sposób wyrażenia stanowi utwór i podlega ochronie w rozumieniu ustawy. W tym świetle wydawać by się mogło, iż teoretycznie wzór banknotu – w szczególności w części dotyczącej doboru kolorów i wizerunku króla – mógłby stanowić utwór.