Czy piramida finansowa może być zgodna z prawem

Autor: Szczurek Piotr
Data: 05-09-2012 r.

Działalność piramid finansowych wygląda na skomplikowany proces sprzedażowy. W rzeczywistości jednak jest łatwa do rozpoznania. Ofiarami takiej działalności jest wiele osób. Mimo iż w ostatnio, ze względu na delegalizację podobnego systemu finansowego, ilość piramid znacznie się zmniejszyła, część z nich wciąż działa. Warto zatem wiedzieć jak je rozpoznać i jak bronić się przed stratami finansowymi.

Charakterystyczną cechą piramid finansowych, zwanych również sprzedażą lawinową, jest takie połączenie kolejnych jej ogniw, by konsument, będący nabywcą towarów lub usług, zobowiązany był jednocześnie do pozyskiwania nowych klientów na rzecz struktury. W wyniku tego system rozrasta się bardzo szybko. U jego podstaw leży bowiem złudne przekonanie, iż pozyskanie odpowiedniej ilości nowych klientów, z których z kolei każdy pozyska podobną liczbę kolejnych, zagwarantuje konsumentowi nie tylko zwrot kosztów zakupionego towaru lub usługi, ale również znaczną korzyść majątkową.

Piramida finansowa stanowi czyn nieuczciwej konkurencji z dwóch powodów. Po pierwsze możliwość pozyskiwania nowych osób jest ograniczona. Oznacza to, że rzeczywisty zysk piramida przynosi tylko osobom znajdującym się na jej szczycie lub na kolejnych, najwyższych piętrach. Ta matematyczna prawidłowość wskazuje jasno, iż osoby znajdujące się na dole piramidy nie mają nawet potencjalnej szansy na zysk.

Po drugie natomiast działalność piramidy finansowej związana jest z nakłanianiem konsumenta do zakupu usługi lub towaru, którego nie potrzebuje i na zakup którego w normalnych warunkach by się nie zdecydował. Kluczowa okazuje się bowiem nie potrzeba zakupu, ale wizja potencjalnego zysku, która – jak zostało wskazane wcześniej – nie jest zagwarantowana.

 

Nie każda struktura, przypominająca piramidę finansową, stanowi jednak czyn nieuczciwej konkurencji. Organizowanie systemu sprzedaży lawinowej pozostaje zgodne z prawem, jeśli korzyści materialne, uzyskiwane z uczestnictwa w systemie sprzedaży pochodzą ze środków uzyskiwanych z zakupu lub ze sprzedaży dóbr i usług po cenie, której wartość nie może rażąco przekraczać rzeczywistej wartości rynkowej tych dóbr i usług, a osoba rezygnująca z udziału w systemie sprzedaży ma prawo do odprzedaży organizatorowi systemu za co najmniej 90% ceny zakupu wszystkich nabytych od organizatora nadających się do sprzedaży towarów, materiałów informacyjno-instruktażowych, próbek towarów lub zestawów prezentacyjnych zakupionych w przeciągu 6 miesięcy poprzedzających datę złożenia rezygnacji organizatorowi systemu sprzedaży.


Zobacz także:

Szczurek Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 29415 )
Array ( [docId] => 29415 )