W myśl art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest zobowiązany do jego zapłaty. Istnieje jednak możliwość "anulowania" faktur, mimo że nie jest to procedura wyraźnie określona w ustawie o VAT. Może ona dotyczyć wyłącznie faktur, niewprowadzonych przez podatnika do obrotu prawnego, a więc tych, które nie zostały doręczone kontrahentowi. W przypadku wprowadzenia do obrotu prawnego pozostaje możliwość dokonania korekty faktury na zasadach określonych przepisami o VAT. Jednak gdy faktura nie została wprowadzona do obrotu możliwe jest jej anulowanie.
Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w piśmie nr IPPP1/443-1894/08-4/PR, z 5 stycznia 2009 r., gdzie czytamy:
„(…)Możliwe jest bowiem anulowanie faktury przez Spółkę w sytuacjach przywołanych powyżej. Podkreślenia wymaga fakt, iż w przypadku anulowania faktury sprzedawca winien posiadać zarówno kopię, jak i oryginał tej faktury. Ponadto z przedmiotowego dokumentu jednoznacznie powinno wynikać, że został on anulowany. Anulowanie wystawionej faktury może być dokonane na przykład przez trwałe przekreślenie oryginału i kopii faktury z adnotacją "anulowano". Anulowane dokumenty należy jednak przechowywać w dokumentacji (…)”.