Przedsiębiorcy dobrowolnie lub obligatoryjnie rozpoczynający prowadzenie ksiąg rachunkowych muszą przeprowadzić wiele czynności, umożliwiających prowadzenie ewidencji księgowej zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.
Przypomnijmy, że limit przychodów, osiągnięcie którego spowoduje powstanie obowiązku zaprowadzenia ksiąg rachunkowych od 1 stycznia 2013 r., wynosi 4.936.560 zł. Z tym limitem należy porównać przychody osiągnięte za cały 2012 r.
Trzeba zorganizować rachunkowości jednostki
Przechodząc na księgi rachunkowe trzeba określić, gdzie będą prowadzone księgi rachunkowe. Miejscem prowadzenia ksiąg rachunkowych może być siedziba jednostki lub też inne miejsce, poza jednostką, u podmiotu uprawnionego (w kraju lub poza nim na terenie Wspólnoty Europejskiej), prowadzącego działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, któremu powierzono obowiązki w zakresie rachunkowości.
Zamykamy KPiR oraz sporządzamy wykaz aktywów i pasywów
Podatnicy zobowiązani są do zamknięcia księgi podatkowej, sporządzenia i dokonania wyceny spisu z natury oraz ustalenia dochodu do opodatkowania. Musi być to dokonane na dzień 31 grudnia. Powinno się również ustalić pasywa, a co za tym idzie, konieczna jest pełna inwentaryzacja.
Ustalamy kapitał podstawowy
Różnica między wartością wszystkich aktywów a ustaloną wartością zobowiązań wykazywana jest w kapitałach jednostki. W przypadku jednostki, której właścicielem jest osoba fizyczna prowadząca działalność, nadwyżkę aktywów nad pasywami wykazuje się w całości jako kapitał właściciela, gdyż wielkość tego kapitału nie podlega żadnym uregulowaniom i może ulegać zmianom.