Środkami trwałymi w budowie, są środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia. Należy zwrócić uwagę, że do kosztów środków trwałych w budowie (inwestycji) nie zalicza się kosztów ogólnego zarządu oraz kosztów poniesionych po oddaniu środka trwałego do używania.
Koszty środków trwałych w budowie (inwestycji) obejmują wartość w cenie nabycia zużytych materiałów, wartość usług obcych oraz świadczeń własnych, jak również niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług dotyczący inwestycji, wszelkie opłaty notarialne i sądowe, naliczone na czas trwania inwestycji różnice kursowe od zaciągniętych przez inwestora zobowiązań oraz wszelkie straty i zyski nadzwyczajne związane z realizacją inwestycji. Na stronie Wn konta 080 ujmuje się przede wszystkim:
- poniesione koszty dotyczące środków trwałych w budowie w ramach prowadzonych inwestycji zarówno przez obcych wykonawców, jak i we własnym imieniu,
- poniesione koszty dotyczące przekazanych do montażu, lecz jeszcze nieoddanych do używania maszyn, urządzeń oraz innych przedmiotów zakupionych od kontrahentów oraz wytworzonych w ramach własnej działalności gospodarczej,
- poniesione koszty ulepszenia środka trwałego (przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja), które powodują zwiększenie wartości użytkowej środka trwałego.
Na stronie Ma konta 080 ujmuje się wartość uzyskanych efektów inwestycyjnych, m.in.:
-
środków trwałych,
- wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych środków trwałych w budowie
Na koncie 080 można księgować również rozliczenie kosztów dotyczących zakupów gotowych środków trwałych.
Wartość środka trwałego w budowie obejmuje ogół kosztów pozostających w bezpośrednim związku z jego nabyciem lub wytworzeniem, a zatem do nakładów zalicza się głownie:
- koszty nabycia gruntów i innych składników majątku trwałego wraz z kosztami kosztów ich budowy i montażu,
- opłaty z tytułu użytkowania gruntów i terenów w okresie realizacji inwestycji,
- odszkodowania za dostarczenie obiektów zastępczych wraz z kosztami przesiedlenia osób z terenów zajętych pod inwestycję,
- koszty uzyskania pozwoleń czy decyzji celu publicznego,
- wypisy z ksiąg wieczystych lub rejestrów gruntów dotyczące prowadzonej inwestycji
- koszt założenia stref ochronnych,
- koszt założenia zieleni,
- koszty dokumentacji projektowej,
- koszty badań geologicznych, geodezyjnych i geofizycznych,
- koszty przygotowania terenu pod inwestycje, w tym koszty rozbiórki likwidowanych obiektów czy budowli,
- koszty robót niezbędnych do realizacji prowadzonej inwestycji, wykonywanych w obcych środkach trwałych,
- koszty nadzoru autorskiego, inwestorskiego i generalnego wykonawcy,
- koszty prób montażowych,
- koszty ulepszenia istniejących środków trwałych,
- koszty pierwszego wyposażenia,
- koszty przygotowania do eksploatacji nowo wybudowanych obiektów, poniesione przed przekazaniem ich do użytkowania (np. szkolenia),
- odsetki od zaciągniętego kredytu,
- różnice kursowe od zobowiązań w walutach obcych,
- koszty delegacji pracowników związane z prowadzoną inwestycją,
- opłaty notarialne i sądowe,
- koszty ubezpieczeń majątkowych,
- VAT niepodlegający odliczeniu,
- inne koszty bezpośrednio związane z prowadzoną inwestycją.
Podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r., poz. 289.).
Elżbieta Gaździk, główna księgowa
Zobacz także: