Od 1 kwietnia 2016 r. postępowanie w sprawie świadczenia wychowawczego prowadzi tzw. organ właściwy. Organem takim jest JST lub jednostka organizacyjna właściwa i wyznaczona do obsługi i wypłaty świadczeń, która realizuje zadania z zakresu świadczenia wychowawczego jako zadanie z zakresu administracji rządowej (art. 10 ust. 1 ustawy z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci). By nie narazić się na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych, jednostka samorządowa musi pamiętać o prawidłowej ewidencji wypłaconych świadczeń, w tym pobranych nienależnie.
Jak księgować wypłatę świadczeń wychowawczych 500+
Decyzja administracyjna dotycząca nienależnie pobranego świadczenia wychowawczego powinna być ujmowana zapisem: Wn 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, Ma 720 „Przychody z tytułu dochodów budżetowych”. Jak postąpić w przypadku odwołania się do SKO – czy jednostka samorządowa może wówczas należność wątpliwą przeksięgować na konto 240?
Do finansowania świadczenia wychowawczego mają zastosowanie przepisy ustawy o finansach publicznych w zakresie przekazywania środków finansowych na realizację takich zdań jak wypłata świadczeń o charakterze socjalnym.
Dotacja to dochód JST ujmowany w budżecie i przekazywany do wypłaty jednostkom zajmującym się wpłatą świadczenia 500+, np. ośrodek pomocy społecznej.
Dotacje na zadania zlecone są wprowadzane do budżetu jst zarządzeniem organu wykonawczego w dziale – 852 „Pomoc społeczna”, rozdziale 85295 – „Pozostała działalność” (art. 257 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, dalej: uofp).
Po stronie wydatków budżetu w dziale 852 „Pomoc społeczna”, rozdział 85295 – „Pozostała działalność” samorząd ujmuje również:
- wypłaty świadczeń,
- wyposażenie z tym związane (obsługa wypłaty świadczeń),
niezależnie od tego, na co są przekazywane.
Jednostki wyznaczone do wypłaty świadczeń otrzymają środki na koszt obsługi. W przypadku organu właściwego wynoszą one 1,5% otrzymanej dotacji na świadczenie wychowawcze.
Wydatki zaplanowane na zadania wypłaty świadczeń „Programu 500+” w częściach budżetowych, z wyłączeniem rezerw celowych przewidzianych na konkretne cele nie mogą być przeznaczane na realizację innych zadań.
- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
- Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 885).
- Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26 lipca 1991 r. (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).
- Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 198).
- Ustawa z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 195).
- Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: ulga na dzieci
