Jednostka zaliczy meble do pozostałych środków trwałych

Data: 11-07-2013 r.

Meble, które w danej jednostce zostały wbudowane na stałe w obiekt, zwiększą wartość nieruchomości. Natomiast, jeśli będą to elementy wolnostojące, to należy je zaliczyć do pozostałych środków trwałych.

 

Do środków trwałych zalicza się w szczególności nieruchomości, maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy. Meble posiadają dłuższy okres użyteczności niż rok, należałoby je więc – niezależnie od wartości – zaliczyć do środków trwałych.

Jednak szczególne zasady obowiązujące jednostki sektora finansów publicznych, w tym jednostki budżetowe, umożliwiają jednorazowe umorzenie poprzez spisanie w koszty w miesiącu przyjęcia do używania niezależnie od wartości zakupu:
  • książek i innych zbiorów bibliotecznych,
  • środków dydaktycznych służących procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w szkołach i placówkach oświatowych,
  • odzieży i umundurowania,
  • mebli i dywanów,
  • inwentarza żywego,
  • pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości, w momencie oddania do używania (§ 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości).

Księgowanie pozostałych środków trwałych


Ewidencję tych środków prowadzi się na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”. Powinna ona być szczegółowa, tak aby było możliwe ustalenie ich wartości początkowej, osób, u których się znajdują oraz z podziałem na klasyfikację środków trwałych.
W przypadku niskiej wartości można prowadzić tylko ewidencję ilościową, jednak jej granice oraz zasady muszą być ustalone w polityce rachunkowości jednostki (art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości). Wartość, według jakiej należy przyjąć na stan środek trwały, ustala się według ceny nabycia lub kosztów wytworzenia (art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości).

Elementy wbudowane zwiększą wartość nieruchomości


Jednostka na podstawie otrzymanych dokumentów zakupu musi dokonać przyjęcia mebli i w zależności od parametrów i funkcji musi zdecydować, czy przyjąć na stan cały zestaw, czy pojedynczy element. Przykładowo, gdy zakupi biurko, komodę, stół, krzesła to należy przyjąć każdy z tych mebli oddzielnie, ponieważ mogą one funkcjonować niezależnie od siebie, i ująć je w zależności od obowiązujących zasad w jednostce w ewidencji ilościowo-wartościowej lub tylko ilościowej.
Natomiast, jeśli chodzi o zabudowę, to zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych do wyposażenia budynku zalicza się wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcje budynku na stałe, np.: sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe, a także normalne wyposażenie budynku, np. wmontowane szafy. Dlatego też meble przeznaczone do trwałej zabudowy zwiększą wartość budynku, a wartość należy ustalić również według zasad wynikających z art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego w 2016 r.

pobierz

Resort finansów wyjaśnia jak liczyć prewspółczynnik

pobierz

Przetwarzanie danych osobowych w urzędach

pobierz

Zasady udostępniania informacji publicznej. Obowiązki urzędów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 31973 )
Array ( [docId] => 31973 )