Z tego względu, jeżeli wartość opłat za ustanowienie służebności gruntowej przekracza 3.500 zł, to mają one charakter wydatków na zakupy inwestycyjne. Jednostka powinna wówczas zastosować do ewidencji opłat za ustanowienie służebności gruntowej paragraf 606 „Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych” (gmina podpisuje umowę lecz wydatki z realizowane są przez urząd, który jest jednostką budżetową).
W paragrafie 606 ujmuje się zakupy środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych) niezaliczonych do pierwszego wyposażenia, których wartość początkowa jest wyższa od kwoty 3.500 zł. (patrz: opis do § 614 rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej - zobacz: podstawa prawna). Z paragrafu 606 należy sfinansować kwotę należną notariuszowi.
Jeżeli opłata za ustanowienie służebności gruntowej będzie niższa niż 3.500 zł, to należy ją zaliczyć do wydatków bieżących i zastosować paragraf 430 „Zakup usług pozostałych”. Sumę należną notariuszowi jako niezwiązaną z wydatkami inwestycyjnymi jednostka powinna wówczas sfinansować z paragraf 443 „Różne opłaty i składki”.