Który styl zarządzania personelem sprawdza się najlepiej

Autor: Białkowska Edyta
Data: 23-10-2012 r.

Często słyszymy bardzo różne, wręcz sprzeczne opinie na temat najlepszego stylu zarządzania personelem. Niektórzy uważają, że tylko twardą ręką można utrzymać porządek w firmie. Inni natomiast twierdzą, że wzajemny szacunek, dobra komunikacja w zespole i współpraca gwarantuje sukces zespołu. Jak jest naprawdę? Który styl zarządzania personelem sprawdza się najlepiej?

Aby odpowiedzieć na to pytanie powinniśmy najpierw poznać podstawowe style zarządzania zespołem.

  • styl zarządzania dyrektywny - liderzy biorą kontrolę we własne ręce i podejmują samodzielne decyzje. Świetnie sprawdzają się podczas sytuacji kryzysowych oraz wtedy kiedy występuje presja czasu. W tym stylu zarządzania zespołem następuje szybkie rozdzielenie zadań oraz mobilizacja do działania (bo za chwilę może być za późno). Niestety ten styl zarządzania zespołem może wpływać negatywnie na zaangażowanie ludzi, bo skoro szef jest źródłem wszystkich decyzji to po co oni mają się wysilać. Dyrektywni liderzy nie widzą potrzeby motywowania swoich pracowników, przez co zabijają kreatywność w zespole.
  • styl zarządzania trenerski/coachingowy - lider skupia się na własnym rozwoju i rozwoju swojego zespołu. Poprzez zadawanie odpowiednich pytań pomaga w znalezieniu najlepszych rozwiązań. Ludzie w takim zespole bardzo szybko się rozwijają i chętnie biorą odpowiedzialność za wykonywane zadania. Ten styl zarządzania zespołem jednak nie sprawdza się w momentach kiedy najważniejszy jest czas. Ponadto lider-coach w ogromnym stopniu zależy od doświadczenia i wiedzy swojego zespołu.
  • styl zarządzania wpływający - liderzy, którzy świetnie sprawdzają się w czasie zarządzania zmianą. Są przekonani co do swoich możliwości, przekonują innych i prowadzą do osiągania celów. Posiadają spore umiejętności wywierania wpływu. Dużo mówią i potrafią wpłynąć na działania innych poprzez swoje opowieści. Niestety często ulegają pokusie manipulowania ludźmi, a to budzi niechęć i brak zaufania. W skrajnych przypadkach postrzegani są jako natarczywi i natrętni.

  • styl zarządzania współpracujący - lider skupia się na budowaniu zgody w zespole i wzajemnego zrozumienia. Buduje silne poczucie przynależności do zespołu, co bardzo pozytywnie wpływa na motywację pracowników. Potrafi wszystkich włączyć w proces pracy zespołu. Niestety często taki szef postrzegany jest jako osoba mało zdecydowana, nie posiadająca swojego zdania. Efektywność takiego zespołu zależy od poziomu zaangażowania jego członków oraz od ich doświadczenia. Jeżeli jest ono niskie, to może mieć negatywne konsekwencje.

Jak widzimy każdy sposób kierowanie zespołem ma swoje dobre i złe strony. Jaki więc powinien być przywódca, aby stać się skutecznym liderem? Przede wszystkim powinien być elastyczny. Skuteczny lider odnoszący sukcesy potrafi w różnych sytuacjach zastosować różny styl zarządzania personelem.


Zobacz także:

Białkowska Edyta

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 26141 )
Array ( [docId] => 26141 )

Array ( [docId] => 26141 )