Skuteczne zarządzanie wartością przedsiębiorstwa wymaga zidentyfikowania czynników, które na nią wpływają. Mamy do wyboru kilka głównych metod pomiaru wartości firmy.
Niektóre z nich zapewniają więcej zalet niż inne, ale najważniejsze, żeby wybrana metoda była dobrze dostosowana do charakteru firmy. Wybór metody będzie determinował wybór narzędzi wykorzystywanych w zarządzaniu operacyjnym, metod kontroli, systemu obiegu informacji oraz sprawozdawczości.
Metody pomiaru wartości firmy możemy podzielić na kilka grup:
- metody majątkowe – oparte na założeniu, że o wartości przedsiębiorstwa decyduje wartość posiadanego majątku skorygowana o wartość zobowiązań,
- metody dochodowe – traktujące przedsiębiorstwo jako inwestycję generującą strumień gotówki – o wartości firmy decyduje bieżąca wartość takiego strumienia,
- metody porównawcze – wycena oparta jest na porównaniu firmy z innymi spółkami, np. notowanymi na giełdzie,
- metody mieszane – kombinacja metod dochodowych i majątkowych.