Rutyna przeszkadza w zarządzaniu pracownikami

Data: 26-12-2012 r.

W każdej firmie, wbrew opiniom niektórych, najważniejsi są ludzie. To oni tworzą wartość każdego przedsiębiorstwa. Istota tylko w tym, by umiejętnie wykorzystać ich umiejętności. Jak zatem zarządzać.

Zarządzanie, to w każdej firmie podstawa budowania sukcesu, a co za tym idzie – wyniku finansowego. W czasach rosnącej konkurencji właściwe podejście do tak zwanego gospodarowania zasobami ludzkimi, jest niezwykle ważne. Może bowiem przesądzać o efektywności działania firmy.

Mówiąc o zarządzaniu pracownikami jedną z podstawowych spraw, na które trzeba zwrócić uwagę, jest odejście od rutyny. Podręcznikowe opisy metod kierowania pracownikami należy oczywiście znać, ale trzeba wiedzieć, jak je umiejętnie wykorzystywać – dostosowując do potrzeb konkretnej sytuacji i konkretnych ludzi. A sytuacje i ludzie, a także środowisko zewnętrzne w jakim działają, zmieniają się bardzo często.

Amerykanie rozpowszechnili technikę zarządzania zwaną lean management, która jest czymś na kształt uczenia się przedsiębiorstwa. Istotą jej – mówiąc bardzo skrótowo – jest spłaszczenie struktury w firmie i nieustanna racjonalizacja organizacji wewnętrznej i stosunków firmy z otoczeniem. Jeśli wszystko właściwie zagra, to efektem jest firma, w której wszystko dzieje się sprawniej, a ludzie i ich umiejętności wykorzystywane są bardziej efektywnie. Oczywiście wszystko to ma wpływ na biznesową pozycję firmy.

Cele czy zadania

Wróćmy jednak do wspomnianych wcześniej podręcznikowych metod zarządzania. Najczęściej wymienia się tutaj zarządzanie przez cele i zarządzanie przez zadania. To pierwsze polega na ścisłym określeniu celów postawionych przed konkretnym pracownikiem, a następnie na skrupulatnym rozliczeniu go z pracy (terminowym i ilościowym).

Drugi model polega na wskazaniu zadań do wykonania, powiązanych z efektem jakiego oczekujemy i – rzecz jasna – terminem realizacji. Dotychczas te dwie metody zarządzania stosowano odrębnie dla dwóch różnych grup pracowników. Zarządzanie przez cele zazwyczaj wobec działów zajmujących się sprzedażą czy produkcją. Natomiast zarządzanie przez zadania było wykorzystywane w kierowaniu pionami wykonawczymi.

Czas nowych rozwiązań

Obecne doświadczenia pokazują, że zadowalającą efektywność w kierowaniu ludźmi osiąga się wówczas, gdy umiejętnie połączy się obie metody zarządzania. Wymaga to jednak wyższego stopnia wtajemniczenia na poziomie kierowania zespołami ludzkimi. A konkretniej – umiejętności zindywidualizowania podejścia do pracowników. Do tego niezbędne jest odrzucenie autokratycznego stylu kierowania. Poza tym trzeba być otwartym na zupełnie nowe rozwiązania, jak chociażby wspomniana wcześniej metoda lean managementu. Odrzuca ona rutynę na rzecz budowania nowego modelu, którego fundamentem jest decentralizacja odpowiedzialności (konieczność samokontroli) i tworzenie małych i elastycznych jednostek organizacyjnych.

Opracowanie redakcyjne: Honorata Krzyś

źródło: 2 metody skutecznego zarządzania


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 26174 )
Array ( [docId] => 26174 )

Array ( [docId] => 26174 )