Uprzedzić kryzys – jakich błędów nie wolno popełnić

Data: 25-12-2012 r.

Gdy zdarzy się w firmie wypadek, nastąpi błąd w produkcji, dojdzie do zatrucia środowiska etc. – musi być oczywiste, gdzie leży schemat postępowania antykryzysowego. Podstawowym błędem, na jaki nie można sobie pozwolić, jest brak przygotowania.

Popularne przysłowie mówi: „Polak mądry po szkodzie”. Niestety w przypadku negatywnych zdarzeń w firmach, jest w tym aż zanadto prawdy. Jakich błędów menedżerowie zdecydowanie muszą się wystrzegać jak ognia, gdy jednak w ich firmie nastąpi kryzys? O tym poniżej.

Takie błędy się zdarzają

Istnieje szereg zachowań, na które po prostu nie można sobie pozwolić w obliczu kryzysu. Oczywiście poza wspomnianym wyżej przeświadczeniem, że mojej firmy kryzys na pewno nie dotyczy. Kolejne błędy, na które trzeba uważać już w trakcie negatywnych zjawisk, a które mogą bardzo drogo kosztować, to:

  • brak planu awaryjnego;
  • tracenie czasu;
  • brak dotarcia z informacjami dotyczącymi kryzysu do ważnych interesariuszy firmy (w pośpiechu umykają istotne grupy np. odbiorców hurtowych, strategicznych dostawców czy organizacje branżowe);
  • chowanie głowy w piasek, nabieranie wody w usta/brak komentarza ze strony firmy (działania na przeczekanie) – to błędy bardzo brzemienne w skutki;
  • brak możliwości kontaktu z osobą do tego wyznaczoną;
  • nieprzyznawanie się do błędów i/lub zrzucanie winy na innych, brak prawdomówności oraz transparentności (co nie oznacza, że należy mówić absolutnie wszystko, jednak kłamstwa zwykle wychodzą na jaw i to w najmniej dogodnym momencie, w wyniku czego firma kompletnie traci wiarygodność);

  • wycieki informacji z wewnątrz firmy lub od jej partnerów, wskutek braku dostatecznej komunikacji antykryzysowej, co może prowadzić do błędu, jakim jest nieumyślne szerzenie negatywnych i/lub niesprawdzonych danych;
  • błąd braku spójności przekazu pochodzącego z firmy, w wyniku którego różne ośrodki głoszą różne treści;
  • zbytnia opieszałość, często skutkująca mnożącymi się spekulacjami na temat źródeł, przebiegu i winnych zaistniałego kryzysu;
  • nieprzemyślane działania (np. próby nacisków);
  • brak klarownej, jednoznacznej i wyczerpującej informacji dotyczącej kryzysu i obejmujących go zdarzeń, ew. podanie jej niezrozumiałym (np. bardzo fachowym) językiem.

Powyższy przegląd najczęstszych błędów, jakie robią firmy w obliczu kryzysu, to niemal ABC-adło. Menedżerowie powinni je znać na pamięć.

oprac.: H. K.

źródło: Strategie Biznesu nr 1, Komunikacja kryzysowa


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 26169 )
Array ( [docId] => 26169 )

Array ( [docId] => 26169 )