Skład sztabu kryzysowego

Data: 26-12-2012 r.

Kto powinien znaleźć się w sercu firmowej komunikacji kryzysowej. Kto w sztabie za co odpowiada. O tym poniżej.

Sztab kryzysowy jest centrum informacyjnym, które powinno non-stop kontrolować przepływ informacji i nim zarządzać. Przez całą dobę. 7 dni w tygodniu. W jego skład powinni wchodzić nie tylko przedstawiciele organizacji, której kryzys bezpośrednio dotyczy (zwykle przedstawiciele zarządu), rzecznik prasowy i/lub szef PR, ale także istotni w danym przypadku fachowcy z danego zakresu, np. finansów, BHP, IT etc. – liderzy opinii (nie zawsze są to osoby na najwyższych stanowiskach).

Kto jeszcze jest niezbędny

Grono sztabu kryzysowego powinno być małe i doskonale poinformowane, co do bieżącego obrazu sytuacji. Powinno mieć szefa, którym zwykle jest najwyższy rangą przedstawiciel kierownictwa. Do niego należy akceptacja ostatecznie przyjętych działań, choć sam nie musi być specem od kryzysów – wystarczy, że będzie miał dobrych doradców. Warto skorzystać z wiedzy i doświadczenia dobrze dobranego koordynatora, najlepiej specjalisty ds. komunikacji kryzysowej i polegać na jego uwagach, nawet jeśli jego opinie i zalecenia nie do końca pokrywają się z odczuciami osób zarządzających firmą. W zasięgu powinien być także prawnik, choćby „pod telefonem”, plus osiągalni zewnętrzni, niezależni eksperci (w celu konsultacji), np. psycholog. Wszyscy kluczowi członkowie zespołu powinni mieć na stałe wyznaczonych zastępców. Nie należy zapominać także o pracownikach administracyjnych do obsługi sztabu.

Sprawy administracyjne też są ważne

Pomieszczenie sztabu kryzysowego nie jest bez znaczenia. Jak wszystko, w przypadku zaistnienia kryzysu w firmie, powinno być dobrze przygotowane. Przede wszystkim pokój operacyjny powinien być dostępny wyłącznie dla członków sztabu i odpowiednio wyposażony we wszelkie niezbędne urządzenia biurowe (m.in. flipchart, do zobrazowania przebiegu sytuacji na tablicach) oraz inne, służące szybkiej i niezawodnej komunikacji. Warto, by był umiejscowiony możliwie blisko centrum wydarzeń, jednak nie kolidując z pracą innych służb. Jeżeli kryzys jest poważny i prawdopodobnie potrwa dłużej, warto pomyśleć o tzw. cichym pomieszczeniu, gdzie w skupieniu można będzie przygotować treść komunikatów oraz o pokoju dla przedstawicieli mediów, skąd będą mogli nadawać informacje i gdzie będzie można odbyć konferencje.

Opracowanie redakcyjne: Honorata Krzyś

źródło: Strategie Biznesu nr 1, Komunikacja kryzysowa


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 26173 )
Array ( [docId] => 26173 )

Array ( [docId] => 26173 )