W przypadku systemu zadaniowego to pracownik decyduje kiedy i ile godzin pracuje. Rolą pracodawcy jest natomiast takie zaplanowanie zadań, aby czas ich wykonania nie powodował naruszenia powszechnie obowiązujących norm czasu pracy.
O czasie wykonywania zadań decyduje sam pracownik
W ramach zadaniowego systemu czasu pracy o rozkładzie swojego czasu pracy decyduje samodzielnie pracownik (pracodawca nie wskazuje bowiem dokładnych godzin jego pracy lecz wyznacza jedynie zadania do wykonania). W rezultacie pracownik może elastycznie kształtować długość dnia pracy, a nawet liczbę dni pracy oraz godziny w jakich w ciągu dnia będzie pracę wykonywał.
Czas pracy w niedzielę
Powyższe nie wyłącza jednak zasad rozliczania wykonywanej przez pracowników zatrudnionych w zadaniowym systemie czasu pracy w niedzielę. Zawarta w art. 1519 § 2 Kodeksu pracy definicja pracy w niedzielę, pod warunkiem, że nie została zmodyfikowana w obowiązujących w zakładzie pracy aktach wewnątrzzakładowych, obowiązuje każdego pracownika niezależnie od systemu czasu pracy w jakim jest zatrudniony.