Rozmowa kształtuje relacje między ludźmi, jednak jej prowadzenie nie zawsze jest proste. Szczególnie w przypadkach, kiedy najbardziej Ci zależy na tym, aby zostać właściwie odebranym. Dlatego tak ważna jest nauka sprawnego komunikowania się. Aby być dobrym rozmówcą, należy poznać zasady prowadzenia rozmowy, poznać kod języka werbalnego oraz języka niewerbalnego.
Odrzuć wszystkie uprzedzenia wobec rozmówcy
Niekiedy istotnym problemem we wzajemnym zrozumieniu się jest wcześniejsze uprzedzenie się do osoby, z którą będziesz rozmawiać. Dlatego też, aby ograniczyć tego typu problemy, warto wyzbyć się niechęci i nienajlepszej opinii o swoim rozmówcy. W ten sposób będziesz w stanie skupić się wyłącznie na temacie dyskusji. Poza tym ograniczysz negatywne podejście, co z pewnością ułatwi Ci z nią kontakt.
Nie bój się pytać
Jeśli nie jesteś pewien, czy właściwie zrozumiałeś słowa drugiej osoby
bądź chciałbyś poznać dodatkowe informacje związane z tematem rozmowy,
śmiało o nie pytaj. Pamiętaj jednak, aby konstruować pytania otwarte.
Dzięki temu dasz szansę drugiej stronie na konkretne wyjaśnienie tematu
rozmowy i przedstawienie własnych intencji.
W sytuacji, kiedy to Ty zostaniesz zapytany o pewne konkrety, również
jasno określaj czego oczekujesz i jak odbierasz konkretne zagadnienie.
Tylko w taki sposób będziesz w stanie wyrazić swoje poglądy i potrzeby.
Odzwierciedlaj mowę ciała
Osoby rozmawiające niekiedy wykorzystują mowę ciała.
Niektórzy przechylają głowę w bok, inni pochylają ciało lekko do przodu.
Spróbuj podczas konwersacji odzwierciedlić niektóre gesty. Pamiętaj
jednak, aby zrobić to subtelnie. W innym przypadku może zostać to
odebrane jako próba przedrzeźniania.
Odzwierciedlając mowę ciała czy
nawet powtarzając kluczowe słowa, łatwiej będzie Ci zrozumieć sposób
myślenia Twojego rozmówcy i właściwie odebrać wysyłany w Twoim kierunku
komunikat. Naśladowanie drugiej osoby pozwoli Ci niejako wniknąć w jego
myśli i sposób podejścia do tematu. Wykonanie kilku zaobserwowanych
gestów nie jest trudne, a może stanowić klucz do zrozumienia intencji
drugiej strony.
Zobacz także: