Komunikacja interpersonalna - jak być idealnym rozmówcą

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 19-10-2012 r.

Rozmowa kształtuje relacje między ludźmi, jednak jej prowadzenie nie zawsze jest proste. Szczególnie w przypadkach, kiedy najbardziej Ci zależy na tym, aby zostać właściwie odebranym. Dlatego tak ważna jest nauka sprawnego komunikowania się. Aby być dobrym rozmówcą, należy poznać zasady prowadzenia rozmowy, poznać kod języka werbalnego oraz języka niewerbalnego.

Odrzuć wszystkie uprzedzenia wobec rozmówcy

Niekiedy istotnym problemem we wzajemnym zrozumieniu się jest wcześniejsze uprzedzenie się do osoby, z którą będziesz rozmawiać. Dlatego też, aby ograniczyć tego typu problemy, warto wyzbyć się niechęci i nienajlepszej opinii o swoim rozmówcy. W ten sposób będziesz w stanie skupić się wyłącznie na temacie dyskusji. Poza tym ograniczysz negatywne podejście, co z pewnością ułatwi Ci z nią kontakt.

Nie bój się pytać

Jeśli nie jesteś pewien, czy właściwie zrozumiałeś słowa drugiej osoby bądź chciałbyś poznać dodatkowe informacje związane z tematem rozmowy, śmiało o nie pytaj. Pamiętaj jednak, aby konstruować pytania otwarte. Dzięki temu dasz szansę drugiej stronie na konkretne wyjaśnienie tematu rozmowy i przedstawienie własnych intencji.

W sytuacji, kiedy to Ty zostaniesz zapytany o pewne konkrety, również jasno określaj czego oczekujesz i jak odbierasz konkretne zagadnienie. Tylko w taki sposób będziesz w stanie wyrazić swoje poglądy i potrzeby.

Odzwierciedlaj mowę ciała

Osoby rozmawiające niekiedy wykorzystują mowę ciała. Niektórzy przechylają głowę w bok, inni pochylają ciało lekko do przodu. Spróbuj podczas konwersacji odzwierciedlić niektóre gesty. Pamiętaj jednak, aby zrobić to subtelnie. W innym przypadku może zostać to odebrane jako próba przedrzeźniania.

Odzwierciedlając mowę ciała czy nawet powtarzając kluczowe słowa, łatwiej będzie Ci zrozumieć sposób myślenia Twojego rozmówcy i właściwie odebrać wysyłany w Twoim kierunku komunikat. Naśladowanie drugiej osoby pozwoli Ci niejako wniknąć w jego myśli i sposób podejścia do tematu. Wykonanie kilku zaobserwowanych gestów nie jest trudne, a może stanowić klucz do zrozumienia intencji drugiej strony.


Zobacz także:

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 26595 )
Array ( [docId] => 26595 )


Array ( [docId] => 26595 )