Konstruowanie profesjonalnych ofert pracy

Kategoria: HR
Data: 26-11-2012 r.

Dobrze skonstruowana oferta pracy ma ogromną moc: po pierwsze potrafi przyciągnąć do firmy najlepszych kandydatów, a po drugie, może wzmocnić wizerunek firmy. Może też mieć odwrotny efekt. Jak do tego nie dopuścić?

Oferty pracy powinny pomóc rekrutującym w przesianiu przeciętnych aplikantów od tych naprawdę wartościowych. Aby tak się stało, trzeba prawidłowo skonstruować ogłoszenie rekrutacyjne, by ci naprawdę najlepsi zainteresowali się firmą.

Co zatem powinna zawierać profesjonalnie napisana oferta pracy? Oto lista dla typowego ogłoszenia:

  • nazwa firmy,
  • krótka charakterystyka oferenta (chyba że nie leży to w interesie firmy),
  • nazwa stanowiska,
  • opis stanowiska,
  • oczekiwania wobec kandydatów,
  • warunki zatrudnienia,
  • dodatkowe informacje,
  • dane na temat akceptowanych sposobów aplikowania.

Naturalnie należy wspominać o konieczności sprawdzenia oferty pracy pod kątem występowania w niej ewentualnych błędów językowych przed publikacją – niestety takie sytuacje nadal się zdarzają.

Sposób na wzmocnienie wizerunku

Nazwa firmy oraz opis profilu pracodawcy, to wyjątkowy fragment oferty pracy, w którym przedsiębiorstwo ma możliwość podkreślenia swoich atutów oraz silnej pozycji na rynku. Jak przemycić te auto-promocyjne treści? Zasada jest prosta: należy zaakcentować swoje mocne strony jako pracodawcy, jednak podając jedynie najważniejsze informacje. Zatem przed stworzeniem oferty pracy trzeba się zastanowić, które z cech firmy są szczególnie godne wyróżnienia. Poniżej kilka przykładów.

  • dla podkreślenia stabilności firmy: „Funkcjonujemy na polskim rynku od 10 lat”, „Od 15 lat pomagamy ludziom w …”, „Naszym atutem jest stabilność, w Polsce jesteśmy obecni już od 7 lat”;
  • dla zaakcentowania rozmiaru przedsiębiorstwa: „Zatrudniamy już 1000 pracowników w Polsce, a 10 000 na całym świecie”, „Jesteśmy jedną z największych instytucji … na świecie”, „Dołącz do 5000 naszych pracowników w Polsce i na świecie”;

 

  • w celu zwrócenia uwagi na stały rozwój firmy: „Otwieramy już 10. oddział w Polsce”, „W związku z wejściem na nowy rynek …”;
  • w celu podkreślenia rodzinnego charakteru przedsiębiorstwa: „Jesteśmy małą, rodzinną firmą z tradycjami …”.

Opis nazwy stanowiska

Właściwie dobrana nazwa stanowiska może uatrakcyjnić nieco mniej ciekawą ofertę pracy. W przypadku stanowisk specjalistycznych, wystarczy przydać nazwie prestiżu, pisząc np. ekspert do spraw… lub zamiast sekretarka – asystentka dyrektora. Wszystko jednak z umiarem, by nazwa stanowiska była precyzyjna i adekwatna do zakresu obowiązków.

Jak zatem prawidłowo zdefiniować w ofercie pracy stanowisko kandydata?

Otóż nazwa stanowiska powinna:

  • przede wszystkim być atrakcyjna dla kandydatów,
  • zawierać funkcję, jaką przyszły pracownik będzie pełnił w firmie (np. młodszy specjalista w dziale marketingu/sprzedaży/logistyki etc.),
  • informować o randze, w jakiej się znajdzie zatrudniona osoba (nie wolno np. oferować pracy w charakterze kierownika nieistniejącego działu, by następnie zatrudnioną osobę osadzić na samodzielnym stanowisku specjalisty).

Ponadto, w przypadku synonimicznych określeń (takich jak np. Produkt Manager, Kierownik Produktu, Brand Manager, Key Account Manager) należy zastosować tę nazwę, która jest najlepiej rozpoznawalna przez aplikujących o pracę.

Oczywiście należy pamiętać o napisaniu nazwy stanowiska dużą, wyróżniająca się czcionką, najlepiej w centralnym miejscu w stosunku do całości treści ogłoszenia.

Opracowanie redakcyjne: Honorata Krzyś


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26608 )
Array ( [docId] => 26608 )