Sztuka komunikowania się - jak poprawnie rozumieć komunikaty innych

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 19-10-2012 r.

Mogłoby się wydawać, że nie ma nic prostszego niż komunikowanie się. Przecież większość z nas potrafi mówić i wyrażać swoje opinie czy potrzeby. Jak jednak poprawnie rozumieć komunikaty werbalne innych? Poznaj jeden z elementów sztuki komunikowania się.

Pamiętaj o intencjonalności

Istotną kwestią jest fakt, że każdy, kto kieruje do Ciebie konkretny komunikat, zwraca się do Ciebie z określoną intencją. Czasem odczytać ją łatwiej, czasem trudniej. Wszystko zależy od tego, czy wyrażana intencja poparta jest również konkretnymi gestami, które ułatwiłyby Ci właściwe zrozumienie komunikatu.

Jeśli podczas rozmowy brak jakichkolwiek wskazań intencji rozmówcy, powinieneś skupić swoją uwagę na kontekście całej wypowiedzi, aby ją właściwie zrozumieć.

Zdolność podzielności uwagi

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że w procesie komunikacji bardzo często potrzebna jest zdolność podzielności uwagi. Komunikowanie werbalne z innymi to nie jedynie wypowiadanie konkretnych słów, ale również odnoszenie się do konkretnej sytuacji, przedmiotu itd. Dwie osoby, które rozmawiają na temat konkretnego projektu, powinny nie tylko poświęcić swoją uwagę wyrażanym słowom, ale również tematowi.

Brak podzielności uwagi i trudności związane z odnoszeniem się do poruszanych kwestii znacznie utrudni zrozumienie intencji i przekazu drugiej osoby. Dlatego jeśli o czymś rozmawiasz, nie ograniczaj się jedynie do słownej wymiany zdań. Staraj się również poświęcić dostatecznie dużo uwagi samemu tematowi, który został poruszony w rozmowie.

 

Wspólne zaangażowanie

W rozumieniu komunikatów wysyłanych przez innych z pewnością pomoże Ci wspólne zaangażowanie w poruszany temat. Z pewnością wiele razy doświadczyłeś różnicy wynikającej z tego, czy konkretna rozmowa dotyczyła kwestii dla Ciebie ważnej czy nieistotnej. Dlatego, jeśli zależy Ci na właściwym zrozumieniu przekazu wysyłanego przez rozmówcę, powinieneś postarać się jak najbardziej poświęcić się omawianemu tematowi. Jedynie skupienie uwagi ułatwi Ci uniknąć zbędnych nieporozumień i błędnej interpretacji słów drugiej osoby.


Zobacz także:

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26602 )
Array ( [docId] => 26602 )