Osobę wykonującą pracę na podstawie umowy zlecenia nie obowiązują normy czasu pracy oraz wymiar czasu pracy, tak jak pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę.
Umowa zlecenie to tzw. umowa starannego działania. Oznacza to, że strony umawiają się, iż przyjmujący zlecenie wykonana określoną czynność na rzecz zlecającego w czasie trwania tej umowy. Umowa zlecenie charakteryzuje się tym, że to przyjmujący zlecenie organizuje sobie czas pracy – tak, aby zrealizować zlecenie w umówionym terminie. Zlecający nie ma zatem wpływu ile godzin dziennie czy w miesiącu będzie pracował przyjmujący zlecenie.
Co więcej, jeśli zlecający narzucałby przyjmującemu zlecenie harmonogram czasu pracy mogłoby to spowodować, iż w świetle obowiązujących przepisów, zlecenie to zostanie potraktowane jako stosunek pracy (umowa o pracę). Określenie wymiaru czasu pracy jest bowiem jednym z elementów umowy o pracę. Natomiast zastępowanie umowy o pracę umową cywilnoprawną (np. umową zlecenia) jest niedopuszczalne.
Zatem pracownika wykonującego pracę z tytułu umowy zlecenia nie obowiązują normy czasu pracy, czy inne wytyczne dotyczące czasu pracy, jak zatrudnionego na umowie o pracę.