Co jeść, aby przyśpieszyć metabolizm

Kategoria: Diety
Autor: Stwora Sylwia
Data: 23-10-2012 r.

Dobra przemiana materii to podstawa szczupłej sylwetki. Niestety nie wszyscy mogą jeść dużo, nie martwiąc się przy tym o przybieranie na wadze. Należysz do grona takich osób? Spokojnie. Dzięki uzupełnieniu diety o pewne produkty, skutecznie usprawnisz swój metabolizm.

Co to jest metabolizm

Metabolizm, zamiennie określany mianem przemiany materii, to zespół przemian biochemicznych oraz towarzyszących im przemian energetycznych, które są niezbędne do pełnienia przez organizm podstawowych czynności życiowych.

Na całkowitą przemianę materii (CPM) składa się suma podstawowej przemiany materii (PPM) i ponadpodstawowej przemiany materii (PPPM). PPM to energia potrzebna organizmowi do wykonywania podstawowych czynności życiowych, czyli m.in. oddychanie czy praca serca. Stanowi 50-70 proc. CPM. Natomiast PPPM jest energią niezbędną do podejmowania pracy, aktywności fizycznej czy przyswajania jedzenia. To 30-50 proc. CPM.

Jedz i poprawiaj metabolizm

Jednym z podstawowych produktów, które przyspieszą Twoją przemianę materii są artykuły zawierające duże ilości białka, czyli chude mleko, jogurty, twarogi, mięso, ryby oraz jajka. Powinieneś dostarczyć około 1,5 g białka na każdy kilogram masy ciała codziennie np. ważąc 60 kg w Twoim dziennym menu powinno znaleźć się 90 g białka.

Kolejnymi sprzymierzeńcami szybkiego metabolizmu są ostre przyprawy – musztarda, ostra papryka, pieprz, chrzan oraz imbir, a także gorzkie owoce, głównie grejpfruty.

Na Twoim talerzu nie może zabraknąć niezbędnych kwasów tłuszczowych rodziny omega-3 zawartych m.in. w oleju lnianym, oliwie z oliwek czy awokado.

Pomocne w przyspieszaniu tempa metabolizmu są orzechy oraz jagody.

Nie zapominaj również o piciu wody niegazowanej, przynajmniej 1,5 litra dziennie. Dodatkowo możesz dodać do niej kilka kostek lodu, co zmusi organizm do większego wydatku energetycznego.

 

Na szybkość przemian metabolicznych wpływają również wielkość i częstotliwość zjadanych posiłków. Jeśli chcesz, aby Twój organizm spalał większe ilości kalorii, jedz mniejsze porcje, ale częściej. Optymalnym rozwiązaniem jest spożywanie pięciu posiłków co 2-3 godzin.


Zobacz także:

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 28397 )
Array ( [docId] => 28397 )

Array ( [docId] => 28397 )