Etykieta wina to prawdziwa kopalnia informacji, pod warunkiem, że potrafimy właściwie odczytać zawarte na niej informacje. Zobacz, na co zwrócić uwagę w gąszczu liter i ozdobnych epitetów, którymi zachęcają nas producenci win.
Określanie producenta wina
Producenci win Bordeaux często poprzedzają nazwę wina określeniem Chateau (dosł. zamek), w Burgundii na etykiecie wina znajdziemy nierzadko słowo „Domaine”, w Hiszpanii zaś ich odpowiednikiem będzie Bogeda. Wszystkie te słowa użyte na etykiecie wina, określają winnice lub gospodarstwo produkujące dany trunek.
Rocznik wina
Na winach europejskich często znajdziemy także określenie rocznika. Należy pamiętać, że data na etykiecie dotyczy roku zbioru winogron, a nie butelkowania wina. Rocznik rzadko pojawia się na winach młodych, przeznaczonych do bezpośredniej konsumpcji, szczególnie produkowanych w nowym świecie. Daty rocznej nie uświadczymy na winach kupażowanych (nierocznikowych porto, sherry, nierocznikowych szampanach) – są one bowiem mieszanką win z kilku lat.
Nazwa wina
Wina z nowego świata biorą swoje nazwy przeważnie od odmiany winogron, z których powstały, większość z nich bowiem, to wina odmianowe. Wina europejskie nazywane są przeważnie ze względu na miejsce pochodzenia. Zarówno producenci ze Starego, jak i Nowego Świata stosują też nazwy własne by opisać swoje produkty (Beso de Vino, Gato Negro,Balance).
Marketingowe sztuczki
Na etykiecie można znajdować się także szereg określeń nie mających de facto żadnego znaczenia. Należą do nich epitety w rodzaju: „mature” (dojrzałe), „vignes Vielles” (stara winorośl), „superior” (wyższe). Wiele nazw może mieć wręcz mylący charakter. O ile bowiem, słowo „Reserva” na winach z Hiszpanii i Portugalii ma umocowanie prawne, o tyle w przypadku win chilijskich określenia tego typu stanowią przeważnie jedynie chwyt marketingowy. Z podobnym zabiegiem mamy do czynienia na etykietach win z Bordeaux opisanych jako „Grand Vin”.
Z apelacją czy bez?
Wina z obszaru UE muszą dodatkowo posiadać oznaczenie stopnia jakości wina. Tu wyróżniamy 3 stopnie klasyfikacji: wina stołowe, wina stołowe z danego regionu (wina regionalne) i wina jakościowe czyli z apelacją (nazwa wina będzie wtedy zarejestrowaną nazwą regionu winiarskiego np. Rioja, Barolo, Cotes de Nuits). Każdy kraj stosuje własne oznaczenia dla apelacji. Apelacja może być wyrażona pełną nazwą lub jej skrótem literowym (AOC Medoc, DOC Rioja, DOCG Gavi)
Etykieta wina zawierać musi także dodatkowe informacje odnośnie zawartości alkoholu oraz pojemności butelki.
Przemysław Ziemichód
Zobacz także: