Co z obowiązkiem rejestracji w rejestrze GIOŚ

Autor: Emilia Kozakiewicz
Data: 29-02-2016 r.

Od 2016 roku sprzedawcy sprzętu nie mają już obowiązku rejestracji w rejestrze GIOŚ ani przesyłania sprawozdań o zebranym sprzęcie (z wyjątkiem tych sprzedawców, którzy posiadają ważną decyzję w zakresie gospodarki odpadami zezwalającą na zbieranie zużytego sprzętu).

Podmioty zbierające zużyty sprzęt wpisane do rejestru prowadzonego przez GIOŚ niebędące „profesjonalnymi” zbierającymi zużyty sprzęt będą wykreślone z niego w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Oznacza to, że do końca czerwca 2016 roku powinni oni otrzymać z GIOŚ decyzję o wykreśleniu z rejestru z urzędu.

 

Zgodnie ze starą ustawą z 29 lipca 2005 r. zbierającym zużyty sprzęt był sprzedawca detaliczny i sprzedawca hurtowy, czyli podmioty, które w ramach wykonywanej działalności gospodarczej zbywają sprzęt w celu:użytkowania tego sprzętu (sprzedawca detaliczny) bądź dalszego jego zbycia (sprzedawca hurtowy).

Tak skonstruowane definicje oznaczały, że praktycznie każdy wprowadzający sprzęt oraz każdy sprzedawca sprzętu był zbierającym i musiał wykonywać wiele dodatkowych obowiązków, nie związanych z prowadzoną przez niego rzeczywiście działalnością gospodarczą.

W związku z tym w nowej ustawie o zużytym sprzęcie z 11 września 2015 r. dostosowano do obowiązującego stanu prawnego i faktycznego definicję zbierającego zużyty sprzęt. Została ona zawężona wyłącznie do podmiotu, który wykonuje działalność gospodarczą w obszarze zbierania zużytego sprzętu i posiada decyzję w zakresie gospodarki odpadami zezwalającą na taką działalność.

Emilia Kozakiewicz

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 38650 )
Array ( [docId] => 38650 )