Procedurę wydawania decyzji administracyjnych reguluje przede wszystkim ustawa z 14 czerwca 1960 r. − Kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a). Określone w niej postępowanie jest dwuinstancyjne. Oznacza to, że od wydanej w pierwszej instancji decyzji przysługuje nam odwołanie, ewentualnie wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Możesz zaskarżyć decyzję administracyjną, gdy masz do niej zastrzeżenia
Zdarza się, że nie zgadzamy się z wydaną nam przez urząd decyzją administracyjną. Czy jesteśmy w tej sytuacji bezradni? Niekoniecznie!
Jeśli chcemy złożyć skargę do sądu administracyjnego na decyzję administracyjną i poddać ją tym samym kontroli, powinniśmy:
-
wcześniej odwołać się od decyzji wydanej w pierwszej instancji do organu administracji publicznej wyższego stopnia (chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy − art. 127 § 2 k.p.a.),
-
w przypadku decyzji wydanej przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze (ewentualnie inny organ, jeśli wynika to z innego przepisu prawa) − złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do tego organu.
Skargę do sądu administracyjnego można bowiem wnieść jedynie w przypadku wyczerpania środków zaskarżenia, jeżeli takowe służą skarżącemu przed organem właściwym w sprawie.
• Ustawa z 14 czerwca 1960 r. − Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r., poz. 23).
• Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. − Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 672).
Zobacz także:
