Wszystkie artykuły

    Pacjent 02.06.2017
    Komu możesz udzielać informacji o pacjencie
    Możliwość uzyskania wiadomości o określonym pacjencie może być ważna, gdy pacjent jest nieprzytomny, a rodzina jest zaniepokojona sytuacją zdrowotną chorego oraz rokowaniem. Kto wtedy może uzyskać informację o stanie zdrowia chorego?Ustawodawca przewidział, że w takich sytuacjach prawo do informacji przysługuje nie tylko podmiotom wskazanym przez pacjenta, ale także wymienionym w ...

    Pacjent 15.05.2017
    Pacjent nie mówi po polsku - czy możesz odmówić leczenia
    Do placówki ochrony zdrowia trafia cudzoziemiec, który ma europejskie ubezpieczenie zdrowotne, ale nie posługuje się językiem polskim. Czy w takiej sytuacji możesz nie podjąć lub odstąpić od leczenia?Odmowa udzielenia świadczenia zdrowotnego w pewnych przypadkach może być uzasadniona koniecznością zapewnienia pacjentom właściwej dostępności do świadczeń oraz jakości ich wykonania. ...

    Pacjent 21.04.2017
    Jak bezpiecznie przetwarzać dane osobowe pacjentów w rejestracji
    Rejestratorki medyczne czy informatycy, jako osoby niewykonujące zawodu medycznego, mają prawo do przetwarzania danych zawartych w dokumentacji medycznej, w niezbędnym i koniecznym do wykonania swoich obowiązków służbowych zakresie. Jak jednak wykonywać te czynności, aby dane wrażliwe pacjentów nie wyciekły?Będąc kierownikiem placówki medycznej musisz podjąć działania zapewniające, ...

    Pacjent 22.12.2016
    Jak skutecznie budować relacje z pacjentami
    Budowanie relacji należy zacząć od skutecznej komunikacji i dołożenia starań, by usatysfakcjonować pacjenta czy partnera biznesowego. Skuteczna komunikacja z pacjentem to nie tylko zapewnienie fachowej porady, możliwości szybkiego dodzwonienia się do placówki, bez długiego oczekiwania na infolinii, ale kompetentna i sympatyczna obsługa rejestratorki oraz satysfakcjonująca usługa w gabinecie ...

    Pacjent 09.12.2016
    Jak przygotować rejestratorki do pracy
    Rejestratorki, które dobrze wykonują swoje obowiązki i znają prawa pacjenta, to dziś podstawa funkcjonowania placówek medycznych. Dziś podpowiadamy, jak właściwie przygotować pracowników do pracy z pacjentami. Jeśli to zrobisz, zyskasz pewność, że spadnie liczba skarg pacjentów.Pacjent pojawia się w placówce medycznej najczęściej nie, gdy tego chce, ale gdy jest do tego zmuszony. ...

    Pacjent 03.11.2016
    Czy dozwolone jest wywoływanie pacjentów po nazwisku
    Pacjenci, którzy czekają na wizytę, często są wywoływani przez lekarza do gabinetu po nazwisku. Mogą je usłyszeć wtedy wszyscy inni pacjenci i osoby towarzyszące obecne w poczekalni. Sprawdź, czy taka praktyka jest zgodna z zasadami dotyczącymi ochrony danych osobowych.Za dane osobowe uważa się wszelkie informacje, które dotyczą zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby ...

    Pacjent 15.09.2016
    Jak zmniejszyć w przychodni liczbę tzw. pustych wizyt
    Mazowiecki oddział wojewódzki NFZ uruchomił pilotaż systemu, który wysyła powiadomienia sms o zbliżającym się terminie wizyty. Dzięki tej usłudze pacjenci mogą łatwiej odwołać wizytę, a placówkom medycznym pozwoli to efektywnie wykorzystać czas pracy lekarzy, oszczędzi czas oraz zmniejszy stres innych oczekujących na przyjęcie. Placówki nie ponoszą w związku z tym kosztów, ...

    Pacjent 08.08.2016
    4 błędy kierowników przed procesem o błąd medyczny
    Najczęściej popełnianym błędem kierownictwa placówek medycznych jest brak zarządzeń w sprawie polityki medialnej. Gdy dojdzie do zdarzenia niepożądanego i pojawią się media, wówczas pracownicy nie wiedzą, jak się zachowywać i najczęściej rozmawiają z dziennikarzami. Tego rodzaju wypowiedzi mogą być dowodami, które pełnomocnicy pacjentów wykorzystają w sprawie przeciwko ...

    Pacjent 04.08.2016
    Jak zorganizować pracę rejestracji – case study
    Na wizytę u lekarza pacjent ma prawo zapisać się dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy punktu rejestracji. W okienku rejestracji pacjent powinien otrzymać wszelkie informacje dotyczące świadczeń dostępnych w placówce, czasu oczekiwania, terminów zapisu do lekarza, wymaganych dokumentów i skierowań potrzebnych do przyjęcia itp.W poradni Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie ...

    Pacjent 24.05.2016
    Jakie dane o pacjencie przekazać sanepidowi
    Lekarz jest zwolniony z zachowania tajemnicy zawodowej w przypadku rozpoznania zakażenia lub choroby zakaźnej. Wtedy informacje dotyczące pacjenta musi przekazać do sanepidu. Kiedy jeszcze może dość do takiej sytuacji i na co zwracać uwagę, aby nie naruszyć praw pacjenta?  Jednym z podstawowych obowiązków każdego lekarza jest zachowanie w tajemnicy informacji związanych z pacjentem, ...